DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 4 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Doktor Öğretim Üyesi Bilge Gökter Gençer
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sözlük biliminin tanımını ve temel kavramlarını açıklar. 2) Dünyadaki ve Türkiye?deki sözlükçülük çalışmalarını karşılaştırır. 3) Sözlük türlerini sınıflandırır. 4) Sözlük hazırlamayla ilgili süreçleri tanımlar. 5) Kuramsal bilgilerden hareketle farklı sözlükleri inceler.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | Yok |
DERS TANIMI | Bu derste, sözlükbilim alanının kapsamı ve temel kavramları tanıtılacak; kuramsal ve uygulamalı sözlükbilim, sözlükbilimin temel ilke ve yöntemleri, Batı alanyazınında ve Türkiye'deki sözlükbilim çalışmaları, Türk sözlükçülük tarihi, sözlük türleri ve özellikleri, sözlük ve kullanıcı ilişkisi gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca sözlüklerin yapısı, sözlük hazırlama süreçleri ve sözlüklerdeki bilgi kategorileri tek dilli ve iki dilli sözlük örnekleri üzerinden tartışılacaktır. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Sözlükbilim ve sözlükbilimin temel kavramları | 2. Hafta | Sözlük araştırmacılığı, dünyada ve Türkiye'de sözlükbilim çalışmaları | 3. Hafta | Türk sözlükçülük tarihi | 4. Hafta | Sözlüklerin sınıflandırılması ve sözlük türleri | 5. Hafta | Sözlüğün yapısı | 6. Hafta | Sözlükbirimlerin seçimi ve düzenlenmesi | 7. Hafta | Sözlükbirimlerin tanımlanması | 8. Hafta | Ara sınav | 9. Hafta | Sözlükteki bilgi kategorileri | 10. Hafta | Genel sözlükler ve inceleme | 11. Hafta | Etimoloji sözlükleri ve inceleme | 12. Hafta | Özel amaçlı sözlükler ve inceleme | 13. Hafta | İki dilli sözlükler ve inceleme | 14. Hafta | Elektronik sözlükler ve inceleme |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Atkins, Sue B.T. ve M. Rundell (2008). The Oxford Guide to Practical Lexicography. New York: Oxford University Press. Boz, Erdoğan (2011). Sözlük Bilimi Yazıları I. Ankara: Gazi Kitabevi. Jackson, Howard (2002). Lexicography: An Introduction. Routledge. Landau, Sidney I. (2004). Dictionaries. The Art and Craft of Lexicography. Cambridge University Press. Yavuzarslan, Paşa (2009), Osmanlı Dönemi Türk Sözlükçülüğü, Ankara: Tiydem Yay. Zgusta, Ladislav vd. (1971). Manual of Lexicography. Den Haag: Mouton.
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 30 | Ödev | 1 | 20 | Diğer | 1 | 10 | Toplam(%) | | 60 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 60 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 40 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 | Final Sınavına Hazırlık | 1 | 20 | 20 | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | 1 | 20 | 20 | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Ödevler | 1 | 10 | 10 | Sunum (Hazırlık dahil) | 1 | 10 | 10 | Toplam İş Yükü | | | 132 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 4,4 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 4 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |