Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SÖZCÜK BİLİMİ TDE305 Beşinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Bilge Gökter Gençer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Sözcükbilimin tanımı ve temel kavramlarını açıklar.
2) Türkçe söz varlığının biçimsel ve anlamsal özelliklerini açıklar.
3) Sözcükbilimin diğer dilbilim dallarıyla olan ilişkisini değerlendirir.
4) Sözcük türlerini sınıflandırma ölçütlerini karşılaştırır.
5) Anlam türlerini sınıflandırır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, sözcükbilim alanının temel kavramları, sözcük türleri, sözcük yapma yolları, sözcükler arasındaki anlam ilişkileri ve sözcüklerin biçimsel özellikleri vb. konular ele alınacaktır. Ayrıca Türkçe söz varlığının kaynakları ve özellikleri, dil tarihi boyunca sözcüklerin geçirdiği tarihsel değişimler ile toplumdilbilimsel açıdan sözcükler arasındaki farklılıklar üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Sözcük bilimin tanımı ve kapsamı
2. Hafta Sözcük, sözcükbirim ve söz varlığı kavramları
3. Hafta Türkçe söz varlığının özellikleri
4. Hafta Türkçe söz varlığının özellikleri
5. Hafta Türkçede sözcük yapısı
6. Hafta Türkçede sözcük yapısı
7. Hafta Sözcük türleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Sözcük türleri
10. Hafta Sözcük anlamı
11. Hafta Sözcük anlamı
12. Hafta Anlam ilişkileri
13. Hafta Anlam ilişkileri
14. Hafta Genel tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, Doğan (2006). Türkçenin Söz Varlığı, Ankara: Engin Yay.
Aksan, Doğan (2007). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), 3. Cilt. Ankara: TDK Yay.
Günay, Doğan V. (2007). Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Jackson, Howard (1988), Word and Their Meaning, London and New York: Longman.
Yallop, Colin ve M. A. K. Halliday (2007), Lexicology: A Short Introduction. Bloomsbury Publishing.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X
P4         
P5         
P6  X   X   X   X   X
P7         
P8         
P9         
P10         
P11         
P12  X   X   X   X   X
P13         
P14         
P15  X   X   X   X   X