Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mizahı ve mizah türlerini tanımlar. 2) Mizah kuramlarını tanır ve uygular. 3) Türk mizahının temel bileşenlerinden fıkra türünü ve mizahi bir aktör olarak Nasreddin Hoca tipini kavrar ve yorumlar. 4) Medya- mizah ilişkisini anlamlandırır. 5) Mizah geleneğinin değişimini ve dönüşümünü yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste, insanlığın ortak davranış kalıplarından ?gülme?nin kaynakları arasında yer alan ?mizah? kavramı, mizahın kökenleri, Batı ve Türkiye?deki mizah çalışmaları mizah- dil ilişkisi ve mizah kuramları üzerinden durulacak; Türkiye?de mizah geleneğinin temel unsurlarından olan Nasreddin Hoca Fıkraları ile birlikte mizah geleneğinin değişim sürecini ortaya koymak üzere günümüzde etkin olarak kullanılan medya alanında mizahın kullanımı hakkında bilgi verilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Gülme nedir, kime neye, neden güleriz?
2. Hafta
Gülmenin özellikleri ve işlevleri, gülme mizah ilişkisi
3. Hafta
Mizah nedir? Mizah türleri
4. Hafta
Mizahın kökeni ve Batı?da mizah çalışmaları
5. Hafta
Türkiye'de mizah çalışmaları
6. Hafta
Türkiye'de mizah çalışmaları
7. Hafta
Mizah-dil ilişkisi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Mizah kuramları
10. Hafta
Mizah kuramları
11. Hafta
Mizah kuramları
12. Hafta
Türk Mizahının Temel Aktarım Aracı Olarak Fıkra ve Nasreddin Hoca
13. Hafta
Türk Mizahının Temel Aktarım Aracı Olarak Fıkra ve Nasreddin Hoca
14. Hafta
Tüketim, Medya ve Mizah geleneği
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
A.Koestler (1997). Mizah Yaratma Eylemi,İst. İris Yay., Boratav, P.N. (1996), Nasreddin Hoca, İstanbul: Edebiyatçılar Derneği Yay. Klein, Allen (1989), Mizahın İyileştirici Gücü, İstanbul: Epsilon Yayınları. Morreal, John (1997) Gülmeyi Ciddiye Almak, İstanbul: İris Yay. Sanders, Barry (2001) Kahkahanın Zaferi, İstanbul: Ayrıntı Yay. Öğüt-Eker, G. (2009), İnsan Kültür Mizah, Ankara: Grafiker Yayınları. Özdemir, Nebi (2008), "Nasreddin Hoca ve Eleştirel Düşünce", Doğumunun 800. Yılında Nasreddin Hoca Sempozyumu, İstanbul. Usta, Çiğdem (2008). Mizah Dilini Gizemi, Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
8
8
Toplam İş Yükü
114,5
Toplam İş Yükü / 30
3,81
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ