Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bu derste öğrenciler gelenek, görenek, adet gibi sosyal norm tanımlarını öğrenirler. 2) Sosyal normları yaptırım güçlerini bilirler. 3) Kültürlerarası sosyal norm farklılıklarını tanırlar. 4) Bunların toplumlar üzerindeki olumlu-olumsuz etkilerini ve beslendikleri kaynakları öğrenirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste sosyal normların çeşitleri, birer kavram olarak tanımları ve özellikleri, hayat içindeki görevleri ile kabul gören-görmeyen davranışlara uygulanan yaptırımlar tanıtılacaktır. İnsan hayatında doğumdan ölüme kadar geçen süreçteki dönüm noktalarında yoğunlaşan gelenek, görenek, inançlar hakkında bilgi verilerek sosyal normların bu süreçlerdeki çeşitleri, toplumsal ve bireysel görevleri, beslendikleri kaynaklar incelenecek, tartışılacaktır. Ayrıca gelenek ve göreneklerin toplum hayatındaki olumlu- olumsuz yönleri, farklı coğrafi bölgelerdeki kabulleri tartışılarak Türk kültüründeki yerlerini öğretmek hedeflenmiştir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sosyal Normlar, yaptırımlar ve türleri
2. Hafta
Örf, adet, teamül, anane
3. Hafta
Gelenek, görenek, töre, moda
4. Hafta
Hayatın geçiş dönemlerini tanıma
5. Hafta
Doğum öncesi gelenekleri
6. Hafta
Doğum esnası ve sonrası gelenekleri
7. Hafta
Çocukla ilgili gelenekler, ad koyma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Geleneksel sağlık işlemleri
10. Hafta
Nazar ve sünnet gelenekleri
11. Hafta
Evlenme şekilleri
12. Hafta
Evlenme aşamaları
13. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Boratav, Pertev Naili. 100 Soruda Türk Folkloru. Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2013. Ergun, Pervin. "Bebekleri Dünyaya Leyleklerin Getirdiğine Dair İnancın Türk Mitolojisindeki Kökleri Üzerine." Milli Folklor 89 (2011): 133-146. Ergun, Pervin. "Türk Kültüründe Kavaktan İnen Gelin Motifi". Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24 (2010): 275-290. İnan, Abdülkadir. Makaleler ve İncelemeler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1991. Ögel, Bahaddin. Türk Mitolojisi I-II. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1989. Örnek, Sedat Veyis. Geleneksel Kültürümüzde Çocuk. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1979. Örnek, Sedat Veyis. Türk Halkbilimi. Ankara: Bilgesu Yayınları, 2014.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
10
10
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
5
5
Toplam İş Yükü
121
Toplam İş Yükü / 30
4,03
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ