Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ II TDE132 İkinci Yarıyıl (Bahar) 2 + 0 2

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Aslı Aytaç
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Aruz vezni ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
2) Aruz vezni çeşitlerini tanır.
3) Aruz vezni ile oluşturulmuş şiir metinlerini inceler.
4) Metin şerhi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Şiir metinlerinin veznini tayin etme ve metinleri yorumlama hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu derste, aruz vezninin tarihi, gelişimi ve Türk aruzunun oluşumundan başlanarak aruzla meydana getirilmiş ilk eserler irdelenecektir. Dersin birinci döneminde öğrenilen edebi sanatlar yardımıyla divan şiiri örnekleri üzerinden metin şerh etme yöntemleri ele alınacak ve çeşitli uygulamalarla bir beytin bütünüyle yorumlanması üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı ve kaynaklar
2. Hafta Aruz vezni tarihçesi
3. Hafta Divan edebiyatında aruzun ortaya çıkışı ve gelişimi
4. Hafta Aruz ölçüsüyle meydana getirilmiş ilk eserler
5. Hafta Aruz: uygulama
6. Hafta Aruz: uygulama
7. Hafta Aruz: uygulama
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Metin şerhi kavramı
10. Hafta Metin şerhi örnekleri
11. Hafta Metin şerhi örnekleri
12. Hafta Metin şerhi örnekleri
13. Hafta Metin şerhi örnekleri
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAkün, Ömer Faruk. Divan Edebiyatı. İstanbul: İSAM, 2013.
Çavuşoğlu, Mehmet. "Divan Şiiri". Türk Dili 36 (1986): 415-417.
Dilçin, Cem. Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK Yayınları, 2000.
İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz. Ankara: Dergah Yayınları, 1999.
İsen, Mustafa, Muhsin Macit, vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker, 2002.
Pala, İskender. Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları, 2005.
Şentürk, Ahmet Atilla ve Ahmet Kartal. Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Devam110
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13226
Final Sınavına Hazırlık11616
Ders Saati13226
Ara Sınava Hazırlık188
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler155
Toplam İş Yükü85
Toplam İş Yükü / 302,83
Dersin AKTS Kredisi2
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X    
P2  X   X   X    
P3         
P4         
P5         
P6  X   X   X    
P7         
P8         
P9         
P10  X   X   X    
P11         
P12  X   X   X    
P13         
P14         
P15  X   X   X