Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Koruma tarihi ve teorisi hakkında fikir belirtebilir. 2) Türkiyede yer alan tarihi çevrelerin korunmasında uygulanan yasal ve yönetsel çerçeve üzerine yorum yapabilir. 3) Ulusal ve uluslararası tarihi çevre koruma örnekleri üzerine tartışabilir. 4) Tarihi çevre koruma terminolojisini ve metotlarını kullanabilir. 5) Farklı ölçeklerde analiz ve belgeleme çalışmaları yaparak, tarihi çevreyi değerlendirebilir. 6) Tarihi çevrenin değer, sorun ve potansiyellerini belirleyerek, koruma stratejileri geliştirebilir. 7) Tarihi dokuda saptanan problem alanları için tasarım ve müdahale önerileri geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu ders teorik anlatım ve uygulama ağırlıklı bir derstir. Ders kapsamında öğrencilerin tarihi kent ve çevre kavramı ile tanışması, tarihi çevre koruma hakkında sistematik ve güncel yaklaşımları öğrenmesi hedeflenmektedir. Bu doğrultuda farklı ölçeklerde koruma sorunları içeren bir çalışma alanı belirlenerek, öğrencilerden bu alanda analiz çalışmaları yaparak; alanın fiziksel, sosyal, ekonomik ve görsel özelliklerini saptaması beklenmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin, yapılacak kütüphane ve arşiv taramaları ile seçilen alanın tarihi özelliklerini ve zaman içinde yaşanan gelişimi/değişimi ortaya çıkarması beklenmektedir. Dersin sonunda öğrencilerin, elde edilen verileri değerlendirerek tarihi dokunun niteliğine ilişkin özgün çıkarımlarda bulunması, problem alanlarına dair farklı ölçeklerde koruma ve tasarım önerileri geliştirmesi/tartışması hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, ders içeriğinin ve haftalık programın aktarılması Ödev 1in açıklanması (Grup Çalışması)
2. Hafta
Tarihi Çevre Koruma - Organizasyonlar - Tüzükler Koruma Planlarının Hazırlanması Süreci
3. Hafta
Ödev 1 Teslim: Araştırma Ödevleri Kısa Sunuşlar Farklı Örnekler üzerinden Tarihi Çevre Koruma Çalışmalarının anlatılması, Proje alanı üzerine öğrencilerin bilgilendirilmesi, seçilen proje alanında yapılacak çalışmalarının aktarılması, çalışma gruplarının belirlenmesi Ödev 2nin açıklanması (Bireysel Çalışma)
4. Hafta
Proje Alan Gezisi: Tarihi kentsel çevrenin fiziksel, fonksiyonel ve görsel özelliklerinin saptanması
5. Hafta
Alan ve yakın çevresi ile ilgili çalışmalar
6. Hafta
Alan ve yakın çevresi ile ilgili çalışmalar Ödev 2 Teslim
7. Hafta
Stüdyo Çalışması ve kritikler
8. Hafta
Stüdyo Çalışması ve kritikler Ara Jüri I de istenenlerin açıklanması
9. Hafta
ARA JÜRİ I
10. Hafta
Analizlerden elde edilen bilginin değerlendirilmesi, stüdyo çalışması ve kritikler Ara Jüri II de istenenlerin açıklanması
11. Hafta
ARA JÜRİ II
12. Hafta
Alanın sürekliliği ve korunması için getirilecek önerilerin geliştirilmesi Final teslim sunum yöntemi ile ilgili öneriler, Stüdyo çalışması ve kritikler
13. Hafta
Stüdyo çalışması ve kritikler
14. Hafta
Stüdyo çalışması ve son kritikler Finalde istenenlerin açıklanması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ahunbay, Zeynep. Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları, 2007. Ahunbay, Zeynep. ?Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye?deki Uygulamalara Yansımaları.? Korumada 50 Yıl, P. İlgi Yüce Aşkun, vd. (Der.), İstanbul: MSGSÜ, 2005. Aktüre, Sevgi. 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi. Ankara: O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, 1978. ?Assessing the Values of Cultural Heritage.? Research Report. Marta de la Torre (Der.), Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002. Benevolo, L. ?Son Elli Yılda Avrupa Kentinin Yenilenişi?. Avrupa Tarihinde Kentler. N.Nirven (Çev.), İstanbul: Afa-Intermedia, 1995. Delafons, J. Politics and Preservation. London: E & FN Spon, 2005. Dinçer, İclal. ?Kentleri Dönüştürürken Korumayı ve Yenilemeyi Birlikte Düşünmek: ?Tarihi Kentsel Peyzaj? Kavramının Sunduğu Olanaklar.? ICONARP v, 1, issue, 1. Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007. Erder, Cevat. Tarihi Çevre Kaygısı. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999. Ittelson, William H. Environment and Cognition. New York: City University of New York Seminar Press, 1973. Jokilehto, Jukka. A History of Architectural Conservation. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999. ?Koruma.? Planlama 2004/4, sayı 30, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını, 2004. ?Kültürel Miras.? Bülten, 08, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Şubat 2003. ?Tarihi Çevrede Koruma: Yaklaşımlar, Uygulamalar.? Dosya, 14.1, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 2009. ?Tarihi Çevrede Koruma: Yaklaşımlar, Uygulamalar.? Dosya, 14.2, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 2009. Tekeli, İlhan. Türkiye?de Kentleşme Yazıları. Ankara: Turhan Kitabevi, 1982. The Conservation of European Cities. Donald Appleyard (Der.), Cambridge, Mas.: M.I.T. Press, 1979.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
40
Ödev
1
10
Devam
1
5
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
4
8
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
10
3
30
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
12
4
48
Ara Sınava Hazırlık
2
4
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
4
4
Ödevler
1
4
4
Sunum (Hazırlık dahil)
1
8
8
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ