Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TARİHİ ÇEVRE KORUMA MİM462 - 2 + 2 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Semra Ener
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Koruma tarihi ve teorisi hakkında fikir belirtebilir.
2) Türkiyede yer alan tarihi çevrelerin korunmasında uygulanan yasal ve yönetsel çerçeve üzerine yorum yapabilir.
3) Ulusal ve uluslararası tarihi çevre koruma örnekleri üzerine tartışabilir.
4) Tarihi çevre koruma terminolojisini ve metotlarını kullanabilir.
5) Farklı ölçeklerde analiz ve belgeleme çalışmaları yaparak, tarihi çevreyi değerlendirebilir.
6) Tarihi çevrenin değer, sorun ve potansiyellerini belirleyerek, koruma stratejileri geliştirebilir.
7) Tarihi dokuda saptanan problem alanları için tasarım ve müdahale önerileri geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu ders teorik anlatım ve uygulama ağırlıklı bir derstir. Ders kapsamında öğrencilerin tarihi kent ve çevre kavramı ile tanışması, tarihi çevre koruma hakkında sistematik ve güncel yaklaşımları öğrenmesi hedeflenmektedir. Bu doğrultuda farklı ölçeklerde koruma sorunları içeren bir çalışma alanı belirlenerek, öğrencilerden bu alanda analiz çalışmaları yaparak; alanın fiziksel, sosyal, ekonomik ve görsel özelliklerini saptaması beklenmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin, yapılacak kütüphane ve arşiv taramaları ile seçilen alanın tarihi özelliklerini ve zaman içinde yaşanan gelişimi/değişimi ortaya çıkarması beklenmektedir. Dersin sonunda öğrencilerin, elde edilen verileri değerlendirerek tarihi dokunun niteliğine ilişkin özgün çıkarımlarda bulunması, problem alanlarına dair farklı ölçeklerde koruma ve tasarım önerileri geliştirmesi/tartışması hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma, ders içeriğinin ve haftalık programın aktarılması Ödev 1in açıklanması (Grup Çalışması)
2. Hafta Tarihi Çevre Koruma - Organizasyonlar - Tüzükler Koruma Planlarının Hazırlanması Süreci
3. Hafta Ödev 1 Teslim: Araştırma Ödevleri Kısa Sunuşlar Farklı Örnekler üzerinden Tarihi Çevre Koruma Çalışmalarının anlatılması, Proje alanı üzerine öğrencilerin bilgilendirilmesi, seçilen proje alanında yapılacak çalışmalarının aktarılması, çalışma gruplarının belirlenmesi Ödev 2nin açıklanması (Bireysel Çalışma)
4. Hafta Proje Alan Gezisi: Tarihi kentsel çevrenin fiziksel, fonksiyonel ve görsel özelliklerinin saptanması
5. Hafta Alan ve yakın çevresi ile ilgili çalışmalar
6. Hafta Alan ve yakın çevresi ile ilgili çalışmalar Ödev 2 Teslim
7. Hafta Stüdyo Çalışması ve kritikler
8. Hafta Stüdyo Çalışması ve kritikler Ara Jüri I de istenenlerin açıklanması
9. Hafta ARA JÜRİ I
10. Hafta Analizlerden elde edilen bilginin değerlendirilmesi, stüdyo çalışması ve kritikler Ara Jüri II de istenenlerin açıklanması
11. Hafta ARA JÜRİ II
12. Hafta Alanın sürekliliği ve korunması için getirilecek önerilerin geliştirilmesi Final teslim sunum yöntemi ile ilgili öneriler, Stüdyo çalışması ve kritikler
13. Hafta Stüdyo çalışması ve kritikler
14. Hafta Stüdyo çalışması ve son kritikler Finalde istenenlerin açıklanması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAhunbay, Zeynep. Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon. İstanbul: YEM Yayınları, 2007.
Ahunbay, Zeynep. ?Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye?deki Uygulamalara Yansımaları.? Korumada 50 Yıl, P. İlgi Yüce Aşkun, vd. (Der.), İstanbul: MSGSÜ, 2005.
Aktüre, Sevgi. 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi. Ankara: O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, 1978.
?Assessing the Values of Cultural Heritage.? Research Report. Marta de la Torre (Der.), Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002.
Benevolo, L. ?Son Elli Yılda Avrupa Kentinin Yenilenişi?. Avrupa Tarihinde Kentler. N.Nirven (Çev.), İstanbul: Afa-Intermedia, 1995.
Delafons, J. Politics and Preservation. London: E & FN Spon, 2005.
Dinçer, İclal. ?Kentleri Dönüştürürken Korumayı ve Yenilemeyi Birlikte Düşünmek: ?Tarihi Kentsel Peyzaj? Kavramının Sunduğu Olanaklar.? ICONARP v, 1, issue, 1.
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007.
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Kaygısı. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999.
Ittelson, William H. Environment and Cognition. New York: City University of New York Seminar Press, 1973.
Jokilehto, Jukka. A History of Architectural Conservation. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999.
?Koruma.? Planlama 2004/4, sayı 30, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını, 2004.
?Kültürel Miras.? Bülten, 08, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Şubat 2003.
?Tarihi Çevrede Koruma: Yaklaşımlar, Uygulamalar.? Dosya, 14.1, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 2009.
?Tarihi Çevrede Koruma: Yaklaşımlar, Uygulamalar.? Dosya, 14.2, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 2009.
Tekeli, İlhan. Türkiye?de Kentleşme Yazıları. Ankara: Turhan Kitabevi, 1982.
The Conservation of European Cities. Donald Appleyard (Der.), Cambridge, Mas.: M.I.T. Press, 1979.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav240
Ödev110
Devam15
Örnek Olay Sunumu110
Toplam(%)65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)65
Finalin Başarıya Oranı(%)35
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav248
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi10330
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati12448
Ara Sınava Hazırlık248
Laboratuvar
Final Sınavı144
Ödevler144
Sunum (Hazırlık dahil)188
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7
P1          X     X
P2          X   X   X
P3        X   X   X   X
P4              X
P5          X     X
P6  X     X     X   X   X
P7  X     X   X   X   X   X
P8  X         X     X
P9  X     X     X   X  
P10  X   X   X   X   X   X   X
P11          X    
P12  X   X   X     X    
P13             
P14              X
P15             
P16             
P17             
P18             
P19             
P20             
P21    X          
P22             
P23    X           X
P24             
P25