Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mekan üretimi ve edebiyat arasındaki ilişkiyi teorik açıdan kavrar. 2) Edebiyat-mimarlık bağını edebi metinler aracılığı ile kurar, edebi metinler aracılığı ile mekan kurgusu hakkında değerlendirme yapar. 3) Edebi metinlerin mekansal okumaları üzerine farklı metotlar geliştirebilmek konusunda alternatifler üretir. 4) İnceleme alanı olarak ele alınan, Türkiye modern dönem edebiyatı ve mimarlığı konusunda paralel bir okumayı yapar, bu iki oluşumu birbirleriyle ilişkilendirir. 5) Mimarlık ve edebiyat disiplinlerinin ürettiği bilgilerin birbirleri için kullanılma potansiyellerini analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Ders kapsamında mimarlık söyleminin disiplinler arası bir yaklaşımla kazanacağı farklı boyutlar göz önüne alınarak, edebiyat ile mekan üretimi arasındaki ilişki farklı yönleri ile irdelenir. Örnek bir inceleme alanı olarak, 18. yüzyıl sonundan başlanarak 20. yüzyıl ortalarına ilerleyen süreçte Türkiye modern edebiyatı ve mimarlığı; birbirleri ile olan ilişkileri çerçevesinde incelenir ve seçilen örnekler üzerinden paralel bir okuma ve değerlendirme yapılır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş, Dersin Tanıtılması
2. Hafta
Mimarlık ve Edebiyat Üzerine I: Mimarlığı Edebiyattan Okumak, Çalışma ve Üretim Biçimleri Ortaklıkları-OKUMA 1 (Sunuş Grubu)
3. Hafta
Mimarlık ve Edebiyat Üzerine II: Mekan ve Okuma/Yazma Eylemi-OKUMA 2 (Sunuş Grubu)-OKUMA 3 (Sunuş Grubu)
4. Hafta
Türkiye Modern Dönem Edebiyatı Üzerine-Türkiye Modern Edebiyatında Dönemler, Dönüşümler; Mekan İlişkileri-OKUMA 4 (Sunuş Grubu)
5. Hafta
Türkiye Modern Mimarlığı Üzerine I: Türkiye Modern Dönem Mimarlığını İzleyiş, Mekan/Metin İlişkileri-OKUMA 5 (Sunuş Grubu)
6. Hafta
Türkiye Modern Mimarlığı Üzerine II: Türkiye Modern Dönem Mimarlığını ve Mekan/Metin İlişkileri-OKUMA 6 (Sunuş Grubu)
7. Hafta
ARA DEĞERLENDİRME
8. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları I)
9. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları II)
10. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları III)
11. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları IV)
12. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları V)
13. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları VI)
14. Hafta
Final Ödevi 1. Teslim ve Değerlendirmeleri (Öğrenci Sunumları VII)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksoy, Nazan. Kurgulanmış Benlikler: Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet, İstanbul: İletişim Yayınları, 2009. Anar, Turgay. Mekandan Taşan Edebiyat: Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri, İstanbul: Kapı Yayınları, 2012. Aslanoğlu, İnci. Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı (1923- 1938), İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul, 2010. Baki, Elif. Ulusun İnşası ve Resmi Edebiyat Kanonu, İstanbul: Libra Kitap, 2010. Başlı, Şeyda. Osmanlı Romanlarının İmkanları Üzerine: İlk Romanlarda Çok Katmanlı Anlatı Yapısı, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010. Batur, Afife. A Concise History: Architecture in Turkey during the 20th Century, Chamber of Architects of Turkey, 2005. Batur, Afife. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türkiye Ansiklopedisi, 1985, Vol.4. Baydar, Gülsüm. "Room for a Newlywed Woman: Making Sense of Gender in the Architectural Discourse of Early Republican Turkey", Journal of Architectural Education, Vol. 60, No. 3 (2007), 3-11. Bozdoğan, Sibel&Esra Akcan. Turkey: Modern Architectures in History. London: Reaktion Books, 2012. Bozdoğan, Sibel. Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic, University of Washington Press, 2002. Cengizkan, Ali. "Gündelik Hayat ile Edebiyat İlişkisi Üzerine Soruşturma," Varlık, 2000, 2830. 3 Emiroğlu, Öztürk. Türkiye'de Edebiyat Toplulukları, Ankara: Akçağ Yayınları, 2008. Enginün, İnci. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: Dergah Yayınları, 2010. Enginün, İnci. Yeni Türk Edebiyatı: Tanzimat'tan Cumhuriyet'e (1839-1923), İstanbul: Dergah Yayınları, 2013. Fortna, Benjamin, C. (trans. by Mehmet Beşikçi), Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemlerinde Okumayı Öğrenmek, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2013. Briganti, Chiara and K. Mezei. Domestic Modernism, The Interwar Novel, and E.H. Young, Aldershot, Hants, England: Ashgate, 2006. M, Grafe, Christopher & Havik, Klaske & Maaskant Madeleine. "Architecture and Literature: Reflections/Imaginations"; and Christophe van Gerrewey, "Total Absence of Illusion, Unlimited Commitment", in Chistopher Grafe, Klaske Havik and Madeleine Maaskant, eds., OASE 70: Architecture and Literature, Rotterdam, 2006, pp. 3-7; 8-19. Mezei, Kathy and Chiara Briganti. "Reading the House: A Literary Perspective", Signs, Vol. 27, No. 3 (2002), 837-846. Spurr, David. Architecture and Modern Literature, Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Makale Sunuşu
1
10
Örnek Olay Sunumu
1
25
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
8
8
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
25
25
Dönem Projesi Araştırması
1
25
25
Makale Sunuşu
1
2
2
Makale İnceleme
1
4
4
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
6
2
12
Toplam İş Yükü
113
Toplam İş Yükü / 30
3,76
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ