Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yapı tasarımında kullanıcıların çeşitli bireysel, fiziksel, kültürel ve sosyal farklılıklarını göz önüne alan, mümkün olan en fazla sayıda kullanıcı kitlesi tarafından kullanılabilecek kapsayıcı ve esnek yapı ve mekan tasarım çözümleri üretir. 2) Mevcut yapısal çevre ve mekan tasarımlarını yedi temel evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde analiz ederek ve eleştirerek yenilikçi ve sürdürülebilir tasarım çözümleri üretir. 3) Yeni mimari tasarım projeleri için evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde yenilikçi ve sürdürülebilir tasarım çözümleri üretir. 4) Zamanla iklimsel, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimler sonucunda oluşabilecek ihtiyaçları ön gören eleştirel düşünce geliştirir ve bu öngörüleri tasarım çözümlerine yansıtır. 5) Sürdürülebilir evrensel tasarım yaklaşımıyla ilgili ulusal ve standart, yönerge ve yönetmelikleri belirler ve takip eder. 6) Ortak fikir üretme, tasarım geliştirme ve çalışma yetilerini geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, öğrencilere sürdürülebilir kalkınma için önemli bir yaklaşım olan, erişilebilir, esnek, uyarlanabilir ve kapsayıcı tasarım temalarından ortaya çıkan Evrensel Tasarım yaklaşımını tanıtacaktır. Derste evrensel tasarımın tarihi ve gelişim süreci, yedi temel evrensel tasarım ilkesi ve yapısal çevreye ekolojik, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirlik açısından katkısı tartışılacaktır. Bu tartışmaların yanı sıra öğrencilerin dönem boyunca bireysel ve grup çalışmalarında mevcut kamusal mekanların ve konut tasarımları ve yeni mimari tasarım problemlerinin üzerinde düşünerek, tartışarak ve analiz ederek evrensel tasarım çözümleri üretmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve dersin tanımı
2. Hafta
Tasarımda kullanıcı özellikleri ve çeşitliliği
3. Hafta
Evrensel Tasarım ilkeleri ve Sürdürülebilirlik ile ilişkisi
4. Hafta
Erişebilirlik, adapte edilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramları
5. Hafta
Evrensel Tasarım / erişebilirlikle ilgili ulusal ve uluslararası standardlar, yönerge ve yönetmelikler
6. Hafta
ARA SINAV
7. Hafta
Grup projesi için grup ve konuların belirlenmesi
8. Hafta
Grup projesi üzerine tartışmalar
9. Hafta
Grup projesi Ara Sunum 1 ve Jüri
10. Hafta
Grup projesi üzerine tartışmalar
11. Hafta
Grup projesi üzerine tartışmalar
12. Hafta
Grup projesi Ara Sunum 2 ve Jüri
13. Hafta
Grup projesi üzerine tartışmalar
14. Hafta
Grup projesi Final Sunum ve Jüri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Environment, information and consumer behavior / edited by Signe Krarup, Clifford S. Russell. Cheltenham, UK; Northampton, MA: Edward Elgar, c2005. Universal design handbook / Wolfgang F.E. Preiser, Elaine Ostroff eds.New York : McGraw-Hill Pub, 2011. Universal design: creating inclusive environments / Edward Steinfeld, Jordana Maisel and Danise Levine. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., apr.2012. Universal design: principles and models / Roberta Null. Boca Raton: CRC Press, 2014. Universal principles of design: 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design / Jill Butler, Kritina Holden, William Lidwell. Rockport Publishers, 2010.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
4
20
Proje
1
20
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
10
3
30
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
4
2
8
Ara-Ön Jüri (hazırlık dahil)
1
20
20
Final Jüri (hazırlık dahil)
1
30
30
Toplam İş Yükü
111
Toplam İş Yükü / 30
3,7
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ