Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) 20.yüzyıl?ın ikinci yarısı ve 21. yüzyılda ortaya çıkan mimarlık akımları ve düşüncelerini kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. 2) Mimari biçimleri, yapım teknikleri ve yapı malzemelerini tarihte ait oldukları sosyal, ekonomik, kültürel ve teknolojik bağlamlar ve etkileşimlerle ilişkilendirir. 3) Merak, sorgulama, bilimsel araştırma yöntemlerini geliştirir ve kullanır. 4) Önemli mimari eserlerin mekansal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapar. 5) Benzer ve farklı bağlamlardaki mimari ve sanatsal üretimleri ayırt eder ve karşılaştırır. 6) 20.yüzyıl?ın ikinci yarısı ve 21. yüzyılda mimarlık eserleri ve söylemleri üzerine güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara dair farkındalık kazanır. 7) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirir ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
?Çağdaş mimarlık? dersleri serisinin ikincisi olan bu derste öğrenciler, 20. yüzyılın ikinci yarısından günümüze kadar mimarlık alanındaki önemli gelişmelere dair temel bilgi edinir. Dersin amacı mimarlık ve yapılı çevredeki gelişim, dönüşüm ve değişimleri yukarıda belirtilen zaman diliminde eş zamanlı süregelen sosyal, toplumsal, ekonomik, kültürel ve teknolojik bağlamlar ve etkileşimler ışığında irdelemek ve çözümlemektir. II. Dünya Savaşı sonrası değişen değerler, toplumsal yansımaları, mimarlık kuram ve uygulamaları üzerine etkileri dersin temel tartışmalarını oluşturur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders Tanıtımı, İşleyiş ve Yöntem Üzerine
2. Hafta
Savaş Sonrası Döneme ve Mimarlığa Bakış: Aalto, Corbusier, Gropius
3. Hafta
Savaş Sonrası Döneme ve Mimarlığa Bakış: Rohe, Wright ve diğerleri
4. Hafta
Savaş Sonrası Yaklaşımlar ve Mimarlığın Yeni Temelleri I: Brütalizm, CIAM Kongreleri
5. Hafta
Savaş Sonrası Yaklaşımlar ve Mimarlığın Yeni Temelleri II: Strüktüralizm, Metabolizm
6. Hafta
Savaş Sonrası Yaklaşımlar ve Mimarlığın Yeni Temelleri III: Archigram, Geç Modern, New York 5
7. Hafta
ARA DEĞERLENDİRME
8. Hafta
Savaş Sonrası Yaklaşımlar ve Mimarlığın Yeni Temelleri IV, Tüm dünya üzerindeki yeni yaklaşımlara bakış, High-Tech Mimarlığı
9. Hafta
Post-Modern Durum ve Mimarlık Alanındaki Karşılıklar, Tartışmalar, Jacobs, Venturi, Jencks
10. Hafta
Neo-Klasisizm, Tarihselciler ve Neo-Rasyonalizm
11. Hafta
Mimarlıkta Yeni Arayışlar I: Dekonstrüktivizm
12. Hafta
Mimarlıkta Yeni Arayışlar II
13. Hafta
Ödev Teslimleri
14. Hafta
Final Sınavına Yönelik Ders İçeriği Tekrarı, Değerlendirme, Tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Batur A. (2005), A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century, Ankara: Mimarlar Odası Yayınları. Cengizkan M., (der), (2008), Dünya Mimarlığından, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası. Ching F. D. K., Jarzombek M. M., Prakash V. (2007), A Global History of Architecture, Hoboken N. J.: J. Wiley and Sons. Colquhoun A. (1990), Mimari Eleştiri Yazıları, (çev. A. Cengizkan), Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. Conrads U. (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, (çev. S. Yavuz), Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. Frampton K. (1992), Modern Architecture: A Critical History, New York: Thames and Hudson. Jacobs J. (2009), Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, (çev. Bülent Doğan), İstanbul: Metis Yayınları. Jameson F. (1992), Postmodenizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, (çev. N. Plümer), İstanbul: YKY. Jencks C., Kroph K. (2006), Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture, NJ: Wiley-Academy Hays M., (der). (2000), Architecture Theory since 1968, NY: Columbia Books of Architecture Kostof S. (1985), A History of Architecture: Settings and Rituals, New York: Oxford University Press. Lynch K. (1975), The Image of the City, Cambridge: The MIT Press. Rossi A. (2003), Şehrin Mimarisi, (çev. Nurdan Gürbilek), İstanbul: Kanat Kitap. Roth Leland M. (2000), Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı (çev. E. Akça) İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Stern R. (1988), Modern Clasisism, London: Thames and Hudson Ltd. Tschumi B. (1997), Architecture and Disjunction, Cambridge: MIT Press. Venturi R. (1991), Mimarlıkta Karmaşa ve Çelişki, (Çev. S.M. Özaloğlu), Ankara: Şevki Vanlı Yayınları. Venturi R., Brown D, Izenaur S. (1993), Las Vegas?tan Öğrendiklerimiz, (Çev. S M Özaloğlu), Ankara: Şevki Vanlı Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Tartışma,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
15
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
1
13
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
96
Toplam İş Yükü / 30
3,2
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ