Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ESKİ TÜRKÇE I TDE249 Üçüncü Yarıyıl (Güz) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILÜçüncü Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Melike Üzüm
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türklerin İslamiyet öncesindeki tarihi ve kültürel durumlarını belirtir.
2) Türk dilinin ilk yazılı metinlerini sınıflandırır.
3) Runik alfabeyi öğrenir.
4) Orhon Türkçesinin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz dizimi özelliklerini açıklar.
5) Orhon Türkçesi metnindeki sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden önce, Moğolistan'da yazı dili olarak kullandıkları Orhon Türkçesi ele alınır. Orhon Türkçesi kapsamında Köktürkler, tarihi ve kültürel durumları, Türk Runik alfabesi ve Runik harfli Türkçe yazıtlar tanıtılır, Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tunyukuk yazıtlarından seçilecek bölümler üzerinde ses, yapı, biçimbilgisi, söz varlığı ve anlambilim incelemeleri yapılır. Dersin amacı, öğrencilere Türk dilinin yazılı belgelerle tanıklanabilen en eski dönemini tanıtmak ve bu dönemden günümüze Türk dilinde görülen dilbilgisel değişme ve gelişmeleri öğretmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Temel kaynakların tanıtımı ve dersin kapsamı hakkında bilgilendirme
2. Hafta Eski Türkçenin genel özellikleri ve Orhon Türkçesi
3. Hafta Köktürkler
4. Hafta Runik harfli metinler ve genel özellikleri
5. Hafta Orhon Türkçesi dil özellikleri
6. Hafta Orhon Türkçesi dil özellikleri
7. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
10. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
11. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
12. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
13. Hafta Metin incelemeleri ve günümüz Türkçesine aktarım
14. Hafta Genel tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, Doğan (2001). En Eski Türkçenin İzlerinde. İstanbul: Simurg Yay.
Ercilasun, Ahmet Bican (2004). Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yay.
Erdal, Marcel. Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1991.
Ergin, Muharrem (2012). Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yay.
Gabain, A. Von (2003). Eski Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yay.
Şirin User, Hatice (2009). Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları: Söz Varlığı İncelemesi. Konya: Kömen Yay.
Şirin, Hatice (2015). Kül Tigin Yazıtı Notlar. İstanbul: Bilge Kültür Sanat
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13226
Final Sınavına Hazırlık12525
Ders Saati13226
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı11,51,5
Ödevler
Toplam İş Yükü95
Toplam İş Yükü / 303,16
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X
P3         
P4         
P5         
P6        X   X
P7         
P8         
P9         
P10         
P11         
P12      X   X   X
P13         
P14      X   X   X
P15  X   X   X   X   X