Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Enerji tasarrufu için dünyada alınan önlemleri sınıflandırabilir ve tartışabilir. 2) Yeni ve yenilenebilir enerji kavramlarını tartışabilir, güneşten azami yararlanabilmek için gerekli yöntemleri değerlendirebilir.
3) Mevcut enerjiyi korumak için en uygun yöntemi belirleyebilir. 4) Güneşten yararlanma yöntemlerini tasarım aşamasında değerlendirebilir. 5) Söz konusu yapı için uygun yenilenebilir enerji uygulamasını seçebilir veya düzenleyebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Dersin amacı; enerjinin önemi ve çeşitlerinin vurgulayarak, güneş enerjisinden yararlanan yapı tasarım yöntemlerinin öğretilmesi ve uygulanmasıdır. Dersin teorik bölümünün içeriği, enerjinin tanımı ve sektörlere göre kullanımı irdelenmesi, yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarının tanıtılması, ısıl hareketler ve korunumu bilgilerinin aktarılması ve aktif ve pasif güneş enerjisi kullanım yöntemlerinin öğretilmesinden oluşmaktadır. Dersin uygulama bölümü ise; teorik bölümde edinilen bilgilerle güneş enerjisinden yararlanan bina tasarımını içeren uygulama projesi çalışmasını kapsamaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve Dersin genel tanıtımı.
2. Hafta
Enerji tanımı ve kaynakları hakkında genel bilgiler.
3. Hafta
Enerji kullanımı ve dünyada enerji tasarrufu yöntemleri.
4. Hafta
Yenilenebilir enerji kaynakları ve güneş enerjisinin önemi.
5. Hafta
Güneş enerjisinden yararlanma konuları ve ısı ile ilgili genel kavramlar
6. Hafta
Güneş ile ilgili genel kavramlar, güneşten pasif yararlanma yöntemleri.
7. Hafta
Güneşten aktif yararlanma sistemleri. Birleşik sistemler ve soğutma sistemleri.
8. Hafta
Yıliçi sınavı
(Örnek Olay Sunumu)
9. Hafta
Proje çalışması ve tartışma
10. Hafta
Proje çalışması ve tartışma
11. Hafta
Proje çalışması ve tartışma
12. Hafta
Proje çalışması ve tartışma
13. Hafta
Proje çalışması ve tartışma
14. Hafta
Proje Sunuş
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Mazria E., The Passive solar Energy book., Pennsylvania, 1979
Wright D. And Andrejko D.A., Passsive Solar Architecture, logic and beauty. New York, 1982
The ECD Partnership, Solar Architecture in Europe., design, performance and evaluation, UK. 1991
Herzog T., Solar energy in Architecture and Urban Planning., Munich-New York, 1997
Türkiyenin Enerji Görümü, TMMOB Makine Müh. Odası raporu, Nisan, 2012
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Proje
1
50
Örnek Olay Sunumu
2
20
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
11
3
33
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
2
2
4
Dönem Projesi Araştırması
7
3
21
Uygulama
7
3
21
Toplam İş Yükü
118
Toplam İş Yükü / 30
3,93
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ