Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) anaakım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir. 2) eleştirel paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir 3) iletişim bilimlerinin temel eleştirel kavramlarını, kuramsal tartışmaları öğrenir ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
İletişimin bireysel ve toplumsal işlevleri, işleyişi, siyasal, kültürel, ekonomik ve tarihi süreçlerle ilişkileri farklı kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde incelenerek ana akım iletişim kuramları ile eleştirel paradigma arasındaki medya-toplum-kültür-endüstri ilişkileri farkı örneklerle ele alınır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İletişimin disiplinleşmesi ve iletişimin işlevlerinin tartışılması
2. Hafta
Ana akım iletişim paradigmasında yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına giriş
3. Hafta
Ana akım iletişim paradigmasında yer alan temel iletişim kuramları ve bunların temel kavramlarına giriş
4. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
5. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
6. Hafta
Frankfurt Okulu-Kültür Endüstrisi ve İletişim Çalışmalarına Katkısı
7. Hafta
Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kültürel Çalışmalar: Kültür-Medya-Hegemonya-Rızanın Kazanılması
10. Hafta
Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
11. Hafta
Medya-Toplum-Kültür-Endüstri ilişkisine Ekonomi Politik ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
12. Hafta
Yeni Medya
13. Hafta
Türkiye'de İletişim Çalışmalarına Katkıların Değerlendirilmesi
14. Hafta
Anaakım ve eleştirel paradigmaya ilişkin genel değerlendirme yapılması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83. Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir. Burton, Graeme, (1995) Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları. Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi. Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359. İrvan, Süleyman (2001) ?Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi? İletişim 9, 69?107. İrvan, Süleyman. (2002) (Der.) Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Ankara: Alp. Katz, Elihu (1994) ?İletişimde İki Aşamalı Akış? İletişim 1-2, 231-248. Kaya, Raşit (2009) İktidar Yumağı. Ankara: İmge. Küçük, Mehmet (1994) (Der. ve Çev.) Medya-İktidar, İdeoloji, Ankara: Ark Yayını. Laughley, Dan, (2010) Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar, Çev. Ali Toprak, İstanbul: Kalkedon Yayınları. Manovich, Lev. (2011) ?Medya Nasıl Yeni Medya Oldu??, İletişim Tarihi- Teknoloji, Kültür, Toplum (David Crowley ve Paul Heyer, Çev. Berkay Ersöz) içinde, Ankara: Siyasal Kitabevi, s.467- 471. Mc Combs, Maxwell ve Donald Shaw (1994) ?Kitle İletişim Araçlarının Gündem Oluşturma İşlevi? İletişim 1?2, 259?271. Mutlu, Erol (2005) (Der. ve Çev.). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya. Mutlu, Erol (2005) (der.)Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya. Nalçaoğlu, Halil (2003) ?Medya ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzerine Bir Çerçeve? Medya ve Toplum BİA Kitabı 1, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: BİA, 43?57. Özer, Ömer (2005). ?Yetiştirme Kuramının Eleştiriler Bağlamında Değerlendirilmesi: Televizyonun Rezonans Etkisine Dair Bir Araştırma.?. Kültür ve İletişim 8(19): 127?162. Öztürk, Serdar (2007) Türkiye?de İletişim Düşüncesinin Kökenleri. Ankara. G.Ü. İ.F. 40. yıl yayını. (web?de pdf olarak mevcut) Sözeri, Ceren ve Dilek Kurban (2012) İktidar Çarkında Medya. İstanbul. TESEV Raporu. Tokgöz, Oya (2003) ?Türkiye?de İletişim Eğitimi: Elli Yıllık Bir Geçmişin Değerlendirilmesi? Kültür ve İletişim. 6(1), 9?32 Tokgöz, Oya. (2015) İletişim Kuramlarına Anlam Vermek. Ankara: İmge Kitabevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Diğer
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ