At the end of this course, the students; 1) learns the basic concepts and the theories of liberal media studies. 2) learns the basic concepts and the theories of critical media studies. 3) learns and utilizes the basic critical concepts of communication science.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None.
COURSE DEFINITION
The singular and social functions of communication, its functioning and relations with political, cultural economic and historical processes are analyzed via various theoretical approaches and the relations of media-society-culture-industry among mainstream communication theory and critical paradigm are focused through different examples.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Communication as a discipline and the short history of communication research, functions of communication
2nd Week
Mainstream paradigm in communication studies
3rd Week
Mainstream paradigm in communication studies
4th Week
Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
5th Week
Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
6th Week
Frankfurt School- Culture Industry and Communication Studies
7th Week
Cultural Studies: Culture-Media-Hegemony-Manufacturing Consent
8th Week
Mid-term
9th Week
Cultural Studies: Culture-Media-Hegemony-Manufacturing Consent
10th Week
Media-Society-Culture-Industry: Political economy and critical political economy
11th Week
Media-Society-Culture-Industry: Political economy and critical political economy
12th Week
New Media
13th Week
Communication research in Turkey
14th Week
General evolution of mainstream and criticai media studies
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Adaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83. Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir. Burton, Graeme, (1995) Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları. Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi. Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359. İrvan, Süleyman (2001) ?Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi? İletişim 9, 69?107. İrvan, Süleyman. (2002) (Der.) Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Ankara: Alp. Katz, Elihu (1994) ?İletişimde İki Aşamalı Akış? İletişim 1-2, 231-248. Kaya, Raşit (2009) İktidar Yumağı. Ankara: İmge. Küçük, Mehmet (1994) (Der. ve Çev.) Medya-İktidar, İdeoloji, Ankara: Ark Yayını. Laughley, Dan, (2010) Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar, Çev. Ali Toprak, İstanbul: Kalkedon Yayınları. Manovich, Lev. (2011) ?Medya Nasıl Yeni Medya Oldu??, İletişim Tarihi- Teknoloji, Kültür, Toplum (David Crowley ve Paul Heyer, Çev. Berkay Ersöz) içinde, Ankara: Siyasal Kitabevi, s.467- 471. Mc Combs, Maxwell ve Donald Shaw (1994) ?Kitle İletişim Araçlarının Gündem Oluşturma İşlevi? İletişim 1?2, 259?271. Mutlu, Erol (2005) (Der. ve Çev.). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya. Mutlu, Erol (2005) (der.)Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya. Nalçaoğlu, Halil (2003) ?Medya ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzerine Bir Çerçeve? Medya ve Toplum BİA Kitabı 1, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: BİA, 43?57. Özer, Ömer (2005). ?Yetiştirme Kuramının Eleştiriler Bağlamında Değerlendirilmesi: Televizyonun Rezonans Etkisine Dair Bir Araştırma.?. Kültür ve İletişim 8(19): 127?162. Öztürk, Serdar (2007) Türkiye?de İletişim Düşüncesinin Kökenleri. Ankara. G.Ü. İ.F. 40. yıl yayını. (web?de pdf olarak mevcut) Sözeri, Ceren ve Dilek Kurban (2012) İktidar Çarkında Medya. İstanbul. TESEV Raporu. Tokgöz, Oya (2003) ?Türkiye?de İletişim Eğitimi: Elli Yıllık Bir Geçmişin Değerlendirilmesi? Kültür ve İletişim. 6(1), 9?32 Tokgöz, Oya. (2015) İletişim Kuramlarına Anlam Vermek. Ankara: İmge Kitabevi.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Presentation
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
40
Other
1
10
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)