Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) yorumlama yeteneklerini geliştirir. 2) bir filmin ortaya çıkmasında rol oynayan önemli kavramları ve taşıdığı düşünsel temelleri öğrenir; bu kavram ve temeller aracılığıyla kendi okuma ve yaratma deneyimlerini sorgular. 3) filmleri düşünsel yapıtlarla, birbirleriyle ve yaratıldıkları dönemle ilişkilendirmeyi öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Sinema ve Felsefe dersi, sinemayla ve felsefeye ilgilenen, filmlere yön veren düşünsel temelleri anlamak ve ayrıca sinemanın felsefi temellerini kavramak isteyen öğrenciler için planlanmıştır. Dersteki incelemeler, oluşturulmuş olan kuramsal çatıyla filmler ve ilgili felsefe metinleri arasında bağ kurularak yapılacaktır. Ayrıca sinemanın kendi mahiyetine ilişkin düşünsel metinler de inceleme konusu yapılacaktır.
Film Gösterimi & Çözümleme: Barton Fink (Ethan & Joel Coen, 1990)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Spinoza'nın düşüncesinin ana hatları: Tek töz olarak Tanrı, güç ve hak bağlamında etik düşünce
10. Hafta
Nietzsche'ye ait kavramlar olarak bengi dönüş ve amor fati / Konuyla İlgili Filmlerden Örnekler
11. Hafta
Varoluşçu Felsefe ve Sinema: Özgürlük, sorumluluk vb. kavramlarının irdelenmesi
12. Hafta
Varoluşçu Felsefe ve Sinema: Saçma, zorunluluk, rastlantısallık vb. kavramların irdelenmesi
13. Hafta
Film Gösterimi: The Passenger (Michelangelo Antonioni, 1975) & Tartışma
14. Hafta
Ödev Değerlendirmeleri & Tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Hegel, G.W.F. (1994), Estetik, çev. Taylan Altuğ, Hakkı Hünler, Payel Yayınları, İstanbul. Altuğ, Taylan, Kant Estetiği, Payel Yayınları, İstanbul Benjamin, Walter (2007), Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Kuçuradi, İonna (2009), Sanata Felsefeyle Bakmak, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara. Nietzsche, Friedrich, Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel, İthaki Yayınları, İstanbul, 2005. Frampton, Douglas, Filmozofi Paisley Livingstone, Carl Plantinga (ed.), Philosophy and Film, London and New York, Routledge, 2009.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sunum,Soru-Cevap,Tartışma,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ