Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) medya sosyolojisinin temel kavram ve teorilerini öğrenir. 2) ulusal, bölgesel ve küresel konuları eleştirel bir perspektiften yorumlayabilecektir 3) sosyoloji ve siyaset bilimi disiplinlerinin belli kavramlarını medya merkezli bir bakış açısı ile değerlendirebilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Medya toplum ve birey ilişkisi bağlamında iletişim bilimlerine ait kavram ve kuramlardan hareketle kamusal ? özel alan, gündelik hayat, yaşam tarzı, tüketim toplumu, tüketim kültürü, gerçekliğin inşası, enformasyon toplumu, ağ toplumu, küreselleşme ve yerelleşme, alternatif medya ve eleştirel medya okuryazarlığı gibi tarihi, siyasal, ekonomik kültürel toplumsal olgular ve konular irdelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Modernleşme ve kitle iletişimi
2. Hafta
Yeni dünya düzeni, kültürel emperyalizm
3. Hafta
Kamusal alan- özel alan ayrımı
4. Hafta
Mahremiyet
5. Hafta
Kimlik, medya ve gündelik yaşam
6. Hafta
Habitus, alan ve farklı sermaye türleri
7. Hafta
Hakikat inşası ve medya
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Göç ve medya
10. Hafta
Görsel kültür ve medya
11. Hafta
Yeni medya
12. Hafta
Alternatif medya ve yurttaş gazeteciliği
13. Hafta
Medya okuryazarlığı
14. Hafta
Türkiye'de iletişim araştırmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Alankuş, Sevda. (Der.) (2003) Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Binark, Mutlu. (2005) "Ulusaşırı Türk-Etnik Yerel Medyası ve Aidiyet Tasarımlarının İnşaasında Rolü" Yurtdışındaki Türk Medyası Sempozyum Kitabı. (Der. Abdülrezak Altun). Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. 18-30. Binark, Mutlu. (2003) "Etnik Sohbet Odasındaki Buluşmalar ve Kimlik Oyunları" (15. Yazı) Kültür ve Modernite. (Der. Gönül Pultar, Emine O.İncirlioğlu ve Bahattin Akşit).İst: Tetragon Yayınları. 357-380. Bourdieu, Pierre. (2006 ) Pratik Nedenler. (Çev.Hülya Tufan Tanrıöver). İstanbul: Hil Yayınları. Field, John. (2006) Sosyal Sermaye. (Çev. Bahar Bilgen ve Bayram Şen). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Hall, Stuart. (2002) "İdeoloji ve İletişim Kuramı". Medya Kültür Siyaset içinde (Der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. Lefebvre,Henri. (1998) Modern Dünyada Gündelik Hayat. (Çev. Işın Gürbüz). İstanbul: Metis Yayınları. Lundby, Knut ve Helge Ronning. (2002) ?Medya-Kültür-İletişim: Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı?. Medya Kültür Siyaset içinde (Der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. S. 5-27. Radway, Janice. 1995) "İdeolojik çakışmaların Tanımlanması: Kitle Kültürü, Analitik Yöntem ve Siyasal Pratik". (Kadın ve Popüler Kültür içinde (Der. Süleyman İrvan ve Mutlu Binark). Ankara: Ark Yayınevi. Robins, Kevin. (1999) İmaj. Görmenin Kültür ve Politikası. (Çev. Nurçay Türkoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Schiller, Herbert. (1993) Zihin Yönlendirenler. (Çev. Cevdet Cerit). İstanbul: Pınar Yayınları. Tomlinson, John. (1999) Kültürel Emperyalizm. Eleştirel Bir Giriş. (Çev. Emrehan Zeybekoğlu) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Tomlinson, John. (2004) Küreselleşme ve Kültür. (Çev. Arzu Eker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ