Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) televizyon programlarının yapım sürecini anlar. 2) yapım süreci aşamalarını ve bu aşamaların önemini öğrenir. 3) bir televizyon programını tasarlama becerisi edinir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Televizyon programı yapmak temel olarak bir iletişim etkinliğidir. İzleyici üzerinde bilinçli bir iletişim etkinliği olarak televizyonun görüntü, ses ve hareket uyaranlarının amaca uygun kullanılması program yapım sürecinin ayrıntılı olarak tasarlanmasını gerektirir.
Ne türden olursa olsun televizyon programları düşünceden ekrana kadar oldukça karmaşık bir yapım sürecinden geçildikten sonra gerçekleşir. Bu iş aslında yapımın en temel noktalarını kapsayan bir sistem tasarımıdır ve televizyonda program yapım süreci sistem yaklaşımını gerektirir.
Televizyonda program yapımı birbiriyle ilişkili birtakım süreçleri içerir. Yapım sisteminde, bütün sistemlerde olduğu gibi pek çok farklı öğeler ve süreçler istenen ürünü elde etmek için birlikte ve etkileşim içinde çalışır. Televizyon programlarının yapım sürecinde düşünceyle başlayıp yapımın tamamlanmasına kadar devam eden çalışmalara gösterilen özen, iletişimin etkinliğinde bir başka deyişle programcının mesajını izleyiciye başarılı bir biçimde iletmesinde çok önemli bir rol oynar. Dolayısıyla televizyonda program yapım süreci ve sürecinin gerektirdikleri konusundaki temel bilgiler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders hakkında bilgilendirme ve derse giriş.
2. Hafta
Televizyonda Program Yapım Süreci.
3. Hafta
Yapım Öncesi Planlama Aşaması. Program düşüncesi ve program düşüncesinin değerlendirilmesi ve ön araştırma.
4. Hafta
Programın tahmini bütçesi ve program önerisi.
5. Hafta
Program düşüncesinin geliştirilmesi: Yapım araştırması ve yapım planlama.
6. Hafta
Yapım planlamasında yanıtlanması gereken temel sorular
7. Hafta
Programın adı, programın ideal yayın kanalı ve saati.
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Programın sunuş biçimi ve programın yapım yöntemi.
10. Hafta
Programın yapım takviminin belirlenmesi.
11. Hafta
Hazırlıklar Aşaması. Senaryonun yazılması.
12. Hafta
Televizyon Program Öğelerinin Belirlenmesi
13. Hafta
Teknik olanakların belirlenmesi.
14. Hafta
Programın son bütçesi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aziz, Aysel. Radyo ve Televizyona Giriş, Ankara Üniversitesi S.B.F. Yayınları, No: 393, Basın Yayın Yüksek Okulu Yayın No: 4, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1976. Burrows, Thomas and Wood, Donald. Television Production, Wm.C. Brown Publishers, College Division Printed in the United States of America, 1986. Combes, Peter and John Tiffin. Television Production for Education: ?A Systems Approach?. Focal Press, London, 1978. Colin Hart. Televizyon Program Yapımcılığı. Çev: Vedat Tayyar Erdamar. Es Yayınları, 2007. Gerald Millerson. Televizyonda Yapım ve Yönetim. Çev:Deniz Yalım Kadıoğlu. Tur-Gen Basım Dağıtım ve Yayıncılık LTD.ŞTİ., Ankara, 2009. Güner Sarıoğlu. Televizyon Program Yapımı ve Yönetimi. Ankara Üniversitesi S.B.F. Yayınları, Ankara, 1976. Gürol Gökçe. Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği. Der Yayınları, İstanbul,1997. Kılıç, Levend. Televizyon Eğitim Programlarında Yapım Yönetim, Anadolu Üniv., Yayınları, No: 233, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir, 1987. Mutlu, Erol. Televizyonu Anlamak, Gündoğan Yayınları, Ankara, 1991. _____.Televizyonda Program Yapımı, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No: 4, Ankara Üniversitesi Basımevi, Akara,1995. Wurtzel, Alan. Television Production. (Second edition) McGraw-Hill Book Company, Ssingapore, 1985. Zettl, Herbert. Television Production Handbook , Wadsworth Publishing Company, California, 1984. ____. Television Production Handbook , Wadsworth Publishing Company, , California, 1992.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Kitap Sunuşu
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ