Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilişsel Davranışçı Terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında aşinalık geliştirirler. 2) BDT kuramlarını kullanarak belirli vakalar için davranışsal analiz formüle edebilir. 3) BDT oturumlarını yapılandırabilir. 4) Belirli BDT yöntem ve tekniklerini uygulayabilir (örn. Davranışsal kayıtlar, pekiştirme uygulamaları, maruz bırakma yöntemleri, gevşeme egzersizleri). 5) BDT yöntem ve tekniklerinin etkililiğini değerlendirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste bilişsel davranışçı terapilerin dayandığı felsefi ve kuramsal insan modeli, tarihsel gelişimi ve günümüzdeki durumu kısaca ele alındıktan sonra, vaka formülasyonun nasıl yapılacağı, buna bağlı tedavi planının nasıl oluşturulacağı, terapi teknik ve müdahale yöntemlerinin nasıl kullanılacağı gibi konuların üzerinde durulacaktır. Ders kapsamında, bilişsel-davranışçı yaklaşım temelli değerlendirme süreçleri ve bilişsel yaklaşımın belirli psikopatolojileri nasıl kavramsallaştırdığı da ele alınacaktır. Bu kapsamda, depresyon, sosyal fobi, obsesif-kompulsif bozukluk, travma sonrası stres bozukluğu, yeme bozuklukları ve cinsel işlev bozuklukları gibi bozuklukların bilişsel-davranışçı tedavileri ayrıntılı bir biçimde ele alınacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilişsel Davranış Terapisine Giriş
2. Hafta
Tedaviye Genel Bakış ve Bilişsel Kavramsallaştırma
3. Hafta
Değerlendirme Seansı ve İlk Terapi Seansının Yapısı
Otomatik Düşünceleri Belirleme ve Duyguların Belirlenmesi
8. Hafta
Otomatik Düşüncelerin Değerlendirilmesi ve Otomatik Düşünceleri Yanıtlama
9. Hafta
Ara İnançları Belirleme ve Değiştirme
10. Hafta
Temel İnançları Tanımlama ve Değiştirme
11. Hafta
Bilişsel ve Davranışçı Tekniklere Ek Teknikler
12. Hafta
İmgeleme ve Ödevler
13. Hafta
Sonlandırma ve Geri Dönüşleri Önleme
14. Hafta
Tedaviyi Planlama ve Terapideki Problemler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2. baskı). New York: Guilford Publications. Farmer, R. F. ve Chapman, A. L. (2016). Behavioral interventions in cognitive behavior therapy: Practical guidance for putting theory into action (2. baskı). Washington, DC: American Psychological Association. * Bu derste kullanılacak temel materyaller her yıl güncellenmektedir.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Mini-Sınav
4
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
55
55
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
6
2
12
Toplam İş Yükü
153
Toplam İş Yükü / 30
5,1
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ