Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sanat ve estetikle ilgili temel kavramları tanımlayabilir. 2) Sanat ve zanaatin birbirinden ayrılma sürecini ve güzel sanatlar sisteminin oluşum sürecini açıklayabilir. 3) Sanat eseri ve sanatçı ilişkisini yorumlayabilir. 4) Sanatın tarihsel, toplumsal ve ekonomik yapıyla ilişkisini açıklayabilir. 5) Kültür endüstrisine ilişkin temel tartışmaları anlatabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste öğrenciler sanatın elemanlarının sanatsal düzenleme ilkelerine göre organizasyonunu; bakma-görme, ayırt etme gibi hususları öğrenmektedir. Ayrıca bu kapsamda yetilerin kullanılmasına ve geliştirilmesine olanak sağlayan özgün çalışmalar yapılmaktadır. Görsel bilgi yolu ile bireyin önce kendine sonra çevresine eleştirel gözle bakabilmesi; estetik algının geliştirilmesi, özgün biçimlendirmeyle problem çözme yeteneğini geliştiren kompozisyon araştırmaları yapması planlanmaktadır. Bu dersin sonunda öğrencilere; estetik kuramlar hakkında eleştiri ve karşılaştırmalar yapabilecek düzeyde konuşabilme ve analiz becerisi kazandırılmak amaçlanmıştır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Temel Kavramlar
2. Hafta
Sanat felsefesi, estetik ve sanat eleştirisi
3. Hafta
Sanat eseri, sanat-zanaat ilişkisi, toplumsal değişim ve zanaatçının-sanatçının değişen konumu
4. Hafta
Rönesans döneminde sanat ve güzel sanatlar kategorisinin inşası
5. Hafta
Kapitalist toplumda kültürel içeriğin üretimi, kültür endüstrisi ve tüketim, yüksek sanat ve popüler kültür ayrımı
6. Hafta
Sanat-politika ilişkisi ve özerk sanat tartışmaları
7. Hafta
Estetik modernizm ve sanat akımları
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Estetik modernizm ve sanat akımları
10. Hafta
Estetik modernizm ve sanat akımları
11. Hafta
Sanatın toplumsal bağlamı, sanat ve gündelik hayat ilişkisi
12. Hafta
Sanat ve postmodernizm
13. Hafta
Sanatın sonu tartışması
14. Hafta
Genel değerlendirme
15. Hafta
Final sınavı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Turgut, İ. (1993). Sanat Felsefesi. Üniversite Yayınları, İzmir. 2. Kırışoğlu, O. (2009). Sanat Kültür ve Yaratıcılık. Pegem A Yayınları, Ankara. 3. Abacı, O. (2005). Çocuk ve Müze. Morpa Yayınları, İstanbul. 4. Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk Müzeleri ve Müze Eğitimi. (Editör: Bekir Onur), Ürün Yayınları, Ankara. 5. Yavuzer, H. (1992). Resimleriyle Çocuk (6. Baskı). Remzi Kitabevi, İstanbul.