Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DİL SOSYOLOJİSİ TDE312 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dil sosyolojisiyle ilgili temel kavramları tanır.
2) Dil ve toplum ilişkisini dilbilimsel açıdan değerlendirir.
3) Dilde değişme ve varyantlaşma nedenleri hakkında bilgi edinir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste dil ve toplum ilişkisi ele alınacaktır. Sosyolinguistikle ilgili temel kavramlar tanıtıldıktan sonra dilin tanımı, dil türleri, çok dillilik, dil içindeki yerel ve sosyal çeşitlenmeler, dilde tabu, hitap şekilleri, dil ve cinsiyet, dil yitimi, dil planlaması, standart dil oluşumu gibi toplumsal dilbilimin ilgi alanına giren konular ele alınacaktır. Dersin amacı öğrencilerin toplumsal dilbilimin araştırma alanına giren konular hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, dil ile toplum arasındaki karmaşık ilişkilere bilimsel olarak yaklaşabilecekleri bilgi birikimi kazanmalarını sağlamaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders içeriği ve kaynakların tanıtılması
2. Hafta Dil ve toplum
3. Hafta Standart dil, ağız, varyant
4. Hafta Yerel çeşitlenme, sosyal çeşitlenme
5. Hafta Pidgin, kreol
6. Hafta Diğer dil türleri
7. Hafta Dil topluluğu
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Hitap şekilleri, dilde nezaket
10. Hafta Dil ve cinsiyet
11. Hafta Dil planlaması
12. Hafta Türkiye'de dil planlaması
13. Hafta Türkiye'de dil planlaması
14. Hafta Türkiye'de dil planlaması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDemir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003.
İmer, Kamile. Türkiye'de Dil Planlaması: Türk Dil Devrimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1998.
Lewis, Geoffrey. Trajik Başarı: Türk Dil Reformu. İstanbul: Gelenek Yayınları, 2004.
Nettle, Daniel ve Suzanne Romaine. Kaybolan Sesler. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2002.
Wardhaugh, Ronald. An Introduction to Sociolinguistic. Oxford: Oxford University Press, 1998.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Proje,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Toplam(%)30
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)30
Finalin Başarıya Oranı(%)70
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1     
P2     
P3     
P4     
P5     
P6     
P7     
P8     
P9     
P10     
P11