Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk Mutfağının tarihçesini öğrenir. 2) Türk Mutfağının tanımlar ve temel prensiplerini öğrenir. 3) Türk Mutfağında kullanılan pişirme tekniklerini öğrenir. 4) Türk Mutfak kültüründeki et yemeklerini ve pişirme şekillerini öğrenir. 5) Türk Mutfak kültüründeki kümes hayvanlarından hazırlanan yemekleri, pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 6) Türk Mutfak kültüründeki deniz ürünlerinden hazırlanan yemekleri, pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 7) Türk Mutfak kültüründeki sebze yemeklerini, pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 8) Türk Mutfak kültüründeki sakatat yemeklerini, pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 9) Türk Mutfak kültüründeki bakliyat yemeklerini, pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 10) Türk Mutfak kültüründeki dolmalar ve sarmaları pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 11) Türk Mutfak kültüründeki börek ve hamur işlerini pişirme ve servis şekillerini öğrenir. 12) Türk Mutfak kültüründeki tatlıları ve içecekleri hazırlamayı ve servis etmeyi öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Temel Mutfak Uygulamaları, Mutfak Yönetimi ve Menü Planlaması, Antik Yemek Kültürü, Temel Hamur Yapım Teknikleri
DERS TANIMI
Bu dersin amacı; Türk Mutfağını oluşturan tüm bileşenleri, pişirme teknikleri ile ürün çeşitlerini tarihi ve coğrafi kökenleriyle birlikte aktararak Anadolu Mutfağı bilinci oluşturmaktır.
1. Baysal , A., Merdol , T. K., Ciğerim , N. ve Sacır, H. (2000). Türk Mutfağından Örnekler (3. Baskı). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları 2. Dalby, A. Grainger, S., (2001), Antik Çağ Yemekleri ve Yemek Kültürü. (Betül Avunç, Çev.). İstanbul: Homer Kitabevi 3. Efendi, D. M. (2015). Ağdiye Risalesi (Hazırlayan: M. E. Özen). İstanbul: İşaret Yayınları. 4. Fahriye, H. ( 2018). Yeni Ev Kadınının Yemek Kitabı:(1340-1924), (E. Karakaş, Çev.). İstanbul: Cinius Yayınları 5. Halıcı, N. (2015). Türk Mutfağı. (2. Baskı). İstanbul: Oğlak Yayıncılık. 6. Güney, S.K. (2021). Türk Mutfağını Anlamak. Ankara: Nobel Yayınevi 7. Işın, P.M. (2020b). Avcılıktan Gurmeliğe Yemeğin Kültürel Gelişimi. (3. Baskı), s. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 8. Şirvani, M. M. (2005). 15. Yüzyıl Osmanlı Mutfağı (Hazırlayanlar: Mustafa Argunşah ve Müjgan Çakır). İstanbul: Gökkubbe Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Tartışma, Eğitim-Uygulama, Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
80
80
Final Sınavına Hazırlık
1
70
70
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
7
4
28
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
2
5
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
3
3
Toplam İş Yükü
299
Toplam İş Yükü / 30
9,96
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ