Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Fotoğrafik temsil ve anlatı yöntemlerini kullanarak mimarlıkta görsel unsurları analiz etme, mekansal araştırma ve yorumlama becerileri geliştirirler. 2) Farklı mekansal değerlerin fotoğraf aracılığıyla görünür kılınmasını sağlayarak yapılı ve doğal çevreye yönelik farkındalık geliştirirler. 3) Mimarlığın sosyolojik, politik, toplumsal, sanatsal, teknolojik ve kentsel boyutlarıyla ilgili temel tartışmalarda mekanın görsel araştırmalarıyla ilgili bilgi sahibi olur ve bu alanda tartışma becerisi geliştirirler. 4) Mimarlıkta farklı mekansal değerlerin görsel olarak ifade edebilme yeteneği kazanırlar. 5) Özgün anlatı teknikleriyle tasarım düşüncesi arasında ilişkiyi fotoğraf aracılığıyla çözümlerler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, mimarlık yüksek lisans öğrencilerine görsel iletişim becerilerini geliştirme ile yapıları, yapılı/doğal çevreleri ve mekanları etkili bir şekilde okuma, temsil etme ve yorumlama konularında bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu dersin içeriği, eleştirel okumalar ve fotografik uygulamalarla öğrencilerin mekansal temsil ve anlatı yöntemleri geliştirmelerini sağlar. Böylelikle öğrencilerin mekansal düşünme ve görsel anlatı becerilerini güçlendirerek mekanlara ve yapılı çevrelere yönelik farkındalık geliştirmelerine yardımcı olmayı hedeflenmektedir. Ders kapsamında öğrencilerin fotoğraf aracılığıyla mekanlara dair anlatı kurma ve eleştirel yorumlama yoluyla mekansal kültürlerini zenginleştirmeleri ve estetik özgün ifadelerini geliştirmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve ders içeriği paylaşımı
2. Hafta
Görsel dil geliştirme ve fotoğrafik temsilin mimari anlatıya etkisi
3. Hafta
Özgün anlatı teknikleri ve yaratıcı ifade
4. Hafta
Yapılı/doğal çevrelerin eleştirel yorumu
5. Hafta
Fotoğrafik temsil yöntemleri
6. Hafta
Fotoğrafik anlatı yöntemleri
7. Hafta
Mekanın eleştirel-görsel analizi
8. Hafta
Sunumlar
9. Hafta
Mimarlıkta Fotoğrafik Temsil ve Anlatı Geliştirme
10. Hafta
Mimarlıkta Fotoğrafik Temsil ve Anlatı Geliştirme
11. Hafta
Mimarlıkta Fotoğrafik Temsil ve Anlatı Geliştirme
12. Hafta
Mimarlıkta Fotoğrafik Temsil ve Anlatı Geliştirme
13. Hafta
Mimarlıkta Fotoğrafik Temsil ve Anlatı Geliştirme
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Caner Aydemir. Fotoğraf Neyi Anlatır, İstanbul: Hayalperest Kitapevi, 2009 -Graham Clarke. Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 2017 -İhsan Derman. Fotoğraf ve Gerçeklik, İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 2009. -Juliet Hacking. Fotoğrafın Tüm Öyküsü (Abbas Bozkurt çev.),İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 2015 -John Berger. Bir Fotoğrafı Anlamak, İstanbul: Metis Yayıncılık, 2015 -John Berger. Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları, 2017. -Kathrin Yacavone. Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği (Simber Rana Atay çev.), İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 2015. -Susan Sontag. Fotoğraf Üzerine, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008. -Terry Barret. Fotoğrafı Eleştirmek: İmgeleri Anlamaya Giriş, İstanbul: Hayalperest Kitap, 2017
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Tartışma,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik
10
20
Örnek Olay Sunumu
1
30
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
8
112
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
3
30
90
Saha/Alan Araştırması
10
6
60
Toplam İş Yükü
307
Toplam İş Yükü / 30
10,23
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ