Anasayfa  »  Fen Bilimleri Enstitüsü »  Mimarlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
YAPISAL ÇEVREDE SÜRDÜRÜLEBİLİR AFET YÖNETİMİ MİM530 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Sürdürülebilir kalkınma ve afet yönetimi arasındaki ilişkiyi anlayacaklar,
2) Afetlerin insanlar ve çevre üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak için eleştirel düşünme becerisi edinecekler,
3) Afet yönetimi süreci planlaması ile ilgili eleştirel düşünme beceresi geliştirecekler,
4) İnsan ve yapısal çevredeki tehlikeler arasındaki ilişkiler konusunda bilinçleneceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu ders doğal ve insan kaynaklı afetlerin yapısal çevrenin sürdürülebilir kalkınmasına yaptığı olumsuz çevresel, sosyal ve ekonomik etkilerin yanı sıra sürdürülebilirlik ilkelerinin Afet yönetiminde göz önünde bulundurulmasının önemini de tartışmayı hedeflemektedir. Afetler, ekonomi, sosyal yaşam ve insanların psikolojilerini etkiledikleri gibi, çevrebilim, enerji kaynakları ve enerji kullanımında da değişimlere sebep oldukları için sürdürülebilirlik üzerinde önemli etkileri vardır. Sürdürülebilirlik ve afet yönetimi arasındaki ilişki Birleşmiş Milletler Kalkınma Planında sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsamında yer alması gereken acil konulardan biri olarak vurgulanmıştır. Bu bağlamda ders afet yönetimini sürecinin üç ana aşaması olan hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarını özellikle mimarların bakış açısından tanıtacaktır. Bu aşamalı süreçte, afetlerin insanlar, doğal ve yapısal çevre üzerindeki etkileri, planlama ve karar verme süreçlerinde yaşanan sorunlar, mimar ve diğer yapısal çevre ile ilişkili disiplinlerin ortak çalışmalarındaki sorumlulukları, kaynak yönetimi, bilgi akışı ve disiplinler arası ortak çalışmanın önemi sürdürülebilirlik kavramı çerçevesinde tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Afet Yönetimi sürecinin tanıtımı ve afet yönetiminin sürdürülebilirlik teması ile ilişkisi. Afetlerin olumsuz etkilerinin azaltılması
2. Hafta Doğal ve insan kaynaklı afetlerin çeşitleri ve etkileri. Kısa ve uzun dönem etkiler
3. Hafta Önemli temalar: Esneklik, Hassasiyet, adaptasyon ve Ön etkinlik. Afetlerden öğrendiklerimiz
4. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-I. AŞAMA
5. Hafta Afet Riskinin azaltılması. Afet Yönetiminin üç ana aşaması: (a)Hazırlık, (b)Müdahale, (c)İyileştirme
6. Hafta Afet Yönetiminde karar verme süreci: Afet merkezleri, Katılımcılar, standardlar. Sürdürülebilir bilgi yönetimi ve iletişim. Disiplinler arası ortak çalışmalar
7. Hafta Afetlerin yenilenebilen ve yenilenemeyen enerji kaynakları üzerindeki etkileri
8. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-II. AŞAMA
9. Hafta Sürdürülebilirlik ilkelerinin afet yönetiminde uygulanması
10. Hafta Sürdürülebilirlik temasının afet yönetiminde uygulamalarında karşılaşılan sorunlar
11. Hafta ARA SINAV
12. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-III. AŞAMA
13. Hafta Psikolojik, ekonomik ve sosyal boyutlar ve sürdürülebilir toplum üzerindeki etkiler. Afete dayanıklı toplum için farkındalığın arttırılması
14. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU - FINAL
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDisaster Risk Management for Sustainable Development? in Total Disaster Risk Management. Retrieved on 20.08.2016 from http://www.adrc.asia/publications/TDRM2005/TDRM_Good_Practices/PDF/PDF-2005e/Chapter1_1.3.pdf
Ahmed, J. (2007) A model to integrate the management of hazards and disasters in the national sustainable development planning of the Maldives. MSci Thesis, University of Canterbury. Retrieved on 20.08.2016 from
Dovers, S. (2004) "Sustainability and Disaster Management" The Australian Journal of Emergency Management, Vol. 19 No 1.
Hedelin, B. (2016) ?The Sustainable Procedure Framework for Disaster Risk Management: Illustrated by the Case of the EU Floods Directive in Sweden? Int J Disaster Risk Sci (2016) 7:151?162
Kamarulazizi I., Koshy, K. & Asrar, G. (2013) "Development with a difference: neo-disaster risk management for sustainable development" Geomatics, Natural Hazards and Risk, 4:3, 187-192,
Lizarralde, G. (2009) Rebuilding After Disasters: From Emergency to Sustainability. Routledge Pub.
Manzillo, G. (2011) Natural Disasters, Globalization and Risk Reduction: A Disaster Risk Management Perspective for Sustainable Development.
Sudmeier-Rieux, K. Eds. (2016) Identifying Emerging Issues in Disaster Risk Reduction, Migration, Climate Change and Sustainable Development: Shaping Debates and Policies. Springer Pub.
Sustainable Development Knowledge Platform (2016) ?Disaster Risk Reduction? United Nations Web Site. Retrieved on 20.08.2016 from
Uitto, J. and Shaw, R. Eds. (2016) Sustainable Development and Disaster Risk Reduction. Springer, japan.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Sunum,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Devam110
Makale Sunuşu330
Örnek Olay Sunumu420
Toplam(%)80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)80
Finalin Başarıya Oranı(%)20
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12224
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler31030
Sunum (Hazırlık dahil)61590
Evde Hazırla Uygulaması13030
Dönem Projesi Araştırması14040
Toplam İş Yükü302
Toplam İş Yükü / 3010,06
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2  X   X   X   X
P3  X   X   X   X
P4       
P5  X   X   X   X
P6       
P7  X   X   X   X
P8       
P9  X   X   X   X
P10  X   X   X   X