Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sürdürülebilir kalkınma ve afet yönetimi arasındaki ilişkiyi anlayacaklar, 2) Afetlerin insanlar ve çevre üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak için eleştirel düşünme becerisi edinecekler, 3) Afet yönetimi süreci planlaması ile ilgili eleştirel düşünme beceresi geliştirecekler, 4) İnsan ve yapısal çevredeki tehlikeler arasındaki ilişkiler konusunda bilinçleneceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu ders doğal ve insan kaynaklı afetlerin yapısal çevrenin sürdürülebilir kalkınmasına yaptığı olumsuz çevresel, sosyal ve ekonomik etkilerin yanı sıra sürdürülebilirlik ilkelerinin Afet yönetiminde göz önünde bulundurulmasının önemini de tartışmayı hedeflemektedir. Afetler, ekonomi, sosyal yaşam ve insanların psikolojilerini etkiledikleri gibi, çevrebilim, enerji kaynakları ve enerji kullanımında da değişimlere sebep oldukları için sürdürülebilirlik üzerinde önemli etkileri vardır. Sürdürülebilirlik ve afet yönetimi arasındaki ilişki Birleşmiş Milletler Kalkınma Planında sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsamında yer alması gereken acil konulardan biri olarak vurgulanmıştır. Bu bağlamda ders afet yönetimini sürecinin üç ana aşaması olan hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarını özellikle mimarların bakış açısından tanıtacaktır. Bu aşamalı süreçte, afetlerin insanlar, doğal ve yapısal çevre üzerindeki etkileri, planlama ve karar verme süreçlerinde yaşanan sorunlar, mimar ve diğer yapısal çevre ile ilişkili disiplinlerin ortak çalışmalarındaki sorumlulukları, kaynak yönetimi, bilgi akışı ve disiplinler arası ortak çalışmanın önemi sürdürülebilirlik kavramı çerçevesinde tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Afet Yönetimi sürecinin tanıtımı ve afet yönetiminin sürdürülebilirlik teması ile ilişkisi. Afetlerin olumsuz etkilerinin azaltılması
2. Hafta
Doğal ve insan kaynaklı afetlerin çeşitleri ve etkileri. Kısa ve uzun dönem etkiler
3. Hafta
Önemli temalar: Esneklik, Hassasiyet, adaptasyon ve Ön etkinlik. Afetlerden öğrendiklerimiz
4. Hafta
ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-I. AŞAMA
5. Hafta
Afet Riskinin azaltılması. Afet Yönetiminin üç ana aşaması: (a)Hazırlık, (b)Müdahale, (c)İyileştirme
6. Hafta
Afet Yönetiminde karar verme süreci: Afet merkezleri, Katılımcılar, standardlar. Sürdürülebilir bilgi yönetimi ve iletişim. Disiplinler arası ortak çalışmalar
7. Hafta
Afetlerin yenilenebilen ve yenilenemeyen enerji kaynakları üzerindeki etkileri
8. Hafta
ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-II. AŞAMA
9. Hafta
Sürdürülebilirlik ilkelerinin afet yönetiminde uygulanması
10. Hafta
Sürdürülebilirlik temasının afet yönetiminde uygulamalarında karşılaşılan sorunlar
Psikolojik, ekonomik ve sosyal boyutlar ve sürdürülebilir toplum üzerindeki etkiler. Afete dayanıklı toplum için farkındalığın arttırılması
14. Hafta
ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU - FINAL
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Disaster Risk Management for Sustainable Development? in Total Disaster Risk Management. Retrieved on 20.08.2016 from http://www.adrc.asia/publications/TDRM2005/TDRM_Good_Practices/PDF/PDF-2005e/Chapter1_1.3.pdf Ahmed, J. (2007) A model to integrate the management of hazards and disasters in the national sustainable development planning of the Maldives. MSci Thesis, University of Canterbury. Retrieved on 20.08.2016 from Dovers, S. (2004) "Sustainability and Disaster Management" The Australian Journal of Emergency Management, Vol. 19 No 1. Hedelin, B. (2016) ?The Sustainable Procedure Framework for Disaster Risk Management: Illustrated by the Case of the EU Floods Directive in Sweden? Int J Disaster Risk Sci (2016) 7:151?162 Kamarulazizi I., Koshy, K. & Asrar, G. (2013) "Development with a difference: neo-disaster risk management for sustainable development" Geomatics, Natural Hazards and Risk, 4:3, 187-192, Lizarralde, G. (2009) Rebuilding After Disasters: From Emergency to Sustainability. Routledge Pub. Manzillo, G. (2011) Natural Disasters, Globalization and Risk Reduction: A Disaster Risk Management Perspective for Sustainable Development. Sudmeier-Rieux, K. Eds. (2016) Identifying Emerging Issues in Disaster Risk Reduction, Migration, Climate Change and Sustainable Development: Shaping Debates and Policies. Springer Pub. Sustainable Development Knowledge Platform (2016) ?Disaster Risk Reduction? United Nations Web Site. Retrieved on 20.08.2016 from Uitto, J. and Shaw, R. Eds. (2016) Sustainable Development and Disaster Risk Reduction. Springer, japan.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Devam
1
10
Makale Sunuşu
3
30
Örnek Olay Sunumu
4
20
Toplam(%)
80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
80
Finalin Başarıya Oranı(%)
20
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
2
24
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
3
10
30
Sunum (Hazırlık dahil)
6
15
90
Evde Hazırla Uygulaması
1
30
30
Dönem Projesi Araştırması
1
40
40
Toplam İş Yükü
302
Toplam İş Yükü / 30
10,06
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ