Anasayfa  »  Fen Bilimleri Enstitüsü »  Mimarlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SÜRDÜRÜLEBİLİR YAPISAL ÇEVRE İÇİN EVRENSEL TASARIM MİM529 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Sürdürülebilir tasarım ve evrensel tasarım temaları çerçevesinde İnsan ve çevre ilişkisi için profesyonel bakış açısı geliştirecek,
2) MMevcut zamanda ve gelecekte mümkün olduğunca çok sayıda kullanıcıya hitap eden ve esneklik içeren yapısal çevre çözümleri için eleştirel düşünce ve sorumluluk bilinci geliştirecek,
3) Yeni ve mevcut tasarım problemlerine evrensel tasarım teması çerçevesinde sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirmek için eleştirel düşünce yaklaşımı geliştirecek,
4) Farklı kişisel, fiziksel, kültürel ve sosyal özelliklere sahip kullanıcılar için tasarım çözümleri geliştirmek ini eleştirel düşünce yaklaşımı geliştirecek,
5) Sürdürülebilir kalkınma için evrensel tasarım konusuyla ilişkili olan kanun ve standardları konusunda bilgi edineceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu dersin amacı sürdürülebilir yapısal çevre için önemli bir kavram olan Evrensel Tasarım (ET) temasının incelenmesidir. Ders evrensel tasarımın tarihini, erişebilirdik, esneklik, adapte edilebilirlik ve kullanıcı merkezli kapsayıcı tasarım kavramlarından nasıl bu güne geldiği ve evrensel tasarım yaklaşımının temasının sürdürülebilir kalkınmaya katkısını tanıtacaktır. Bu bağlamda sürdürülebilir kalkınma ve evrensel tasarım kavramlarının birbirini tamamlayan ilkeleri yapısal çevre tasarım örnekleri analiz edilerek incelenecektir. İlgili ulusal ve uluslararası kanun ve standartlar incelenerek sürdürülebilir ve evrensel tasarım teması çerçevesinde tasarlanmış erişilebilir ve güvenli yapısal çevre tasarım yaklaşımı tartışılacaktır. Dönem boyunca öğrenciler sürdürülebilir evrensel tasarım çözümleri üretmek için çeşitli tasarım örneklerini grup çalışmaları ve tartışmalarında inceleyeceklerdir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Yapısal çevre için Evrensel Tasarım temasının tanıtılması
2. Hafta Evrensel tasarım ve Sürdürülebilir Tasarım ilkelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması
3. Hafta Önemli temalar: erişilebilirlik, adapte edilebilirlik ve kullanılabilirlik
4. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-I. AŞAMA
5. Hafta Kullanıcı özellikleri ve yapısal çevredeki kısıtlamaları
6. Hafta Engelliler için tasarım . Engelliler için destek olarak kullanılan teknolojiler
7. Hafta Evrensel Tasarımın sosyal sürdürülebilirlik üzerindeki etkisi. Evrensel tasarımda maliyet-fayda ilişkisi - sürdürülebilirlikte ekonomik boyut
8. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-II. AŞAMA
9. Hafta GRUP ÇALIŞMASI SUNUMU II
10. Hafta Evrensel Tasarım ve Sürdürülebilir Tasarım uygulamalarında karşılaşılan engeller ve zorluklar- Yapısal çevrede mevcut sürdürülebilir evrensel tasarım örnekleri
11. Hafta ARA SINAV - GRUP ÇALIŞMASI FİNAL SUNUMU
12. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ SUNUMU & TARTIŞMALAR-III. AŞAMA
13. Hafta İlgili kanun ve standartlar. Dönem özeti, değerlendirmesi ve tartışmalar
14. Hafta ARAŞTIRMA MAKALESİ FİNAL SUNUMU
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR*Dönem içerisinde yeni kaynaklar dağıtılacak ya da ilan edilecektir.
Lidwell, William (2003) Universal principles of design. Gloucester, Massachusetts: Rockort Publishers, Inc.
Steinfeld, Edward (2012) Universal design creating inclusive environments. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons.
Herwig, Oliver (2008) Universal design solutions for a barrier-free living. Basel; Boston : Birkhauser.
Martin, Bella (2012) Universal methods of design 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Beverly, Mass. : Rockport Publishers.
Proctor, Rebecca (2015) The sustainable design book. Electronic reproduction. Ann Arbor, MI : ProQuest
Bergman, David (2012) Sustainable design a critical guide. New York: Princeton Architectural Press.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Sunum,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev520
Makale Sunuşu130
Toplam(%)80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)80
Finalin Başarıya Oranı(%)20
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık11515
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık41560
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler520100
Sunum (Hazırlık dahil)
Evde Hazırla Uygulaması
Saha/Alan Araştırması
Dönem Projesi Araştırması42080
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X
P4  X   X   X   X   X
P5  X   X   X   X   X
P6         
P7         
P8         
P9         
P10  X   X   X   X   X