Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) ?Doğu? fikri ve imgesinin inşasını tartışan alternatif bakışları, kavrayışları ve konumları anlar. 2) Basılı malzemenin yaygınlaştığı dönemlerden erken 20. yüzyıla mekan ve mimarlık üzerine zamanla değişen ve çeşitlilik gösteren yazılı ve görsel anlatı araçlarıyla tanışır. 3) Mekan ve mimari üzerine yazılı ve görsel anlatıları oryantalizm ile ilişkili tartışabilir. 4) Basılı malzemenin yaygınlaştığı dönemlerden erken 20. yüzyıla değişen ideolojik eğilimlerle ilişkili mekansal anlatı üretimlerini tartışabilir. 5) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisini geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Edward Said?in sarsıcı eseri ?Oryantalizm?, özellikle kültür, edebiyat ve görsellik alanlarında ?Doğu? fikri ve imgesinin inşasını tartışan alternatif bakışları, kavrayışları ve konumları beraberinde getirdi. Bu ders basılı malzemenin yaygınlaştığı dönemlerden erken 20. yüzyıla mekan ve mimarlık üzerine zamanla değişen ve çeşitlilik gösteren yazılı ve görsel anlatıları oryantalizmle ilişkili tartışmaktadır. Derste, söz konusu zaman aralığında dönüşen ideolojik eğilimlerle, türlü ?oryantalizmler?in çoğul, ayrı ve kendine özgü tarihleri ve mekansal anlatı üretimleri değerlendirilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders tanıtımı ve Giriş
2. Hafta
Oryantalizm I
3. Hafta
Oryantalizm II
4. Hafta
Oryantalizm ve Osmanlı
5. Hafta
Metinlerle mekansal anlatılar ve oryantalizm
6. Hafta
Görsellerle mekansal anlatılar ve oryantalizm I
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Görsellerle mekansal anlatılar ve oryantalizm II
9. Hafta
Mimaride Oryantalizm I
10. Hafta
Mimaride Oryantalizm II
11. Hafta
Oryantalizmler I
12. Hafta
Oryantalizmler II
13. Hafta
Öğrenci sunuşları
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Avcıoğlu N., Flood B. F. (2010) ?Introduction: Globalizing Cultures: Art and Mobility in the Eighteenth Century?, Ars Orientalis, Vol. 39, 7-38. Behdad A.,(2013)?The Orientalist Photograph? in Photography's Orientalism: New Essays on Colonial Representation, (eds.)Behdad A. and Gartlan L., Los Angeles: Getty Publications, 11-32. Bozdoğan S. (1988) ?Journey to the East: Ways of Looking at the Orient and the Question of Representation?, Journal of Architectural Education, 41/4, 38-45. Crinson M., (1996) Empire Building, Orientalism and Victorian Architecture, New York and London: Routledge. Eldem E. (2004) ?Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm?, Dipnot, 2, 39-67. Eldem E. (2015) ?The Ottoman Empire and Orientalism: An Awkward Relationship?, in After Orientalism: Critical Perspectives on Western Agency and Eastern Re-appropriations, eds. Pouillon F., Vatin J.C., Leiden: Brill, 89-102. Ersoy A. (2013), ?Giriş / Introduction,? in Oryantalizmin 1001 Yüzü / 1001 Faces of Orientalism?, İstanbul: Sakıp Sabancı Müzesi, 11-19. Lowe L., (1991) Critical Terrains: French and British Orientalisms, Ithaca: Cornell University Press. Macfie A.L. (der.), (2000) Orientalism: A Reader, New York: New York University Press.
Pratt M. L. (1992) Imperial Eyes Travel Writing and Transculturation, New York and London: Routledge. Said E., (1978) Orientalism, Londra: Routledge and Kegan Paul. (Ek okuma listesi her dönem ayrıca bildirilecektir.)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
25
Diğer
1
20
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
9
4
36
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
60
60
Dönem Projesi Araştırması
1
60
60
Sunuş Hazırlama
1
50
50
Toplam İş Yükü
310
Toplam İş Yükü / 30
10,33
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ