Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentlerinin kent formu ve fiziksel yapılarını çözümleyip karşılaştırabilirler. 2) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentlerini sosyal bileşenleri üzerinden çözümleyip karşılaştırabilirler. 3) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentleri üzerine görsel ve yazılı mekansal anlatıları değerlendirip ilişkilendirebilirler. 4) Kent tarihi üzerine güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara dair farkındalık kazanırlar. 5) Kent ve mekan üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Uzaktan Eğitim
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Kentlerin sosyo-mekansal olgular olarak değerlendirildiği bu dersin amacı, Akdeniz kentlerinin mekansal çözümlemelerini ve mekansal anlatılarını mimarlık tarihi çerçevesinden sorgulamaktır. Ders kapsamında, öncelikle bağlamı oluşturan ?Akdeniz?in tanımları, sınırları ve anlamları tartışılması, dijital beşeri bilimler çalışmaları perspektifinden değerlendirilmesi ve tarih içinde Akdeniz kentlerinin fiziksel ve sosyal bileşenleriyle irdelenmesi hedeflenmektedir. Kentler bir taraftan kent formu ve kentsel doku üzerinden biçimsel nitelikleriyle tartışılacak, diğer taraftan mekanın üretimi, temsili ve çoklu anlamlarına değinilerek görsel ve yazılı mekansal anlatılar üzerinde durulacaktır. Akdeniz kentleri ve mekanları üzerine temel bir kavrayışın geliştirildiği dersin sonunda dijital beşeri bilimler çalışmaları kapsamında Akdeniz kentleri üzerine üretilen bilginin haritalanması çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve giriş
2. Hafta
"Akdeniz dünyası" üzerine tartışma
3. Hafta
Akdeniz'i Haritalamak: Mekansal ve Zamansal Karşılaşmalar Akdeniz: Bilgiyi Haritalamak I
4. Hafta
Dijital Beşeri Bilimler ve Mimarlık Tarihi Çalışmaları (Konuk sunuş)
5. Hafta
Akdeniz: Bilgiyi Haritalamak II Mimari Form olarak Veri Tabanı
6. Hafta
Akdeniz Kentleri: Bilgiyi Haritalamak III Geospatial Studies: Maps, Mappings and "Thick Mapping"
7. Hafta
Ara Sınav / Değerlendirme Final projenin belirlenmesi
8. Hafta
Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar I
9. Hafta
Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar II
10. Hafta
Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar III
11. Hafta
Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar IV
12. Hafta
Final proje kritikler
13. Hafta
Final proje öğrenci sunuşları
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Acar S. (2017), "Kontantinopolis Nasıl Görülür? Ondokuzuncu Yüzyıl Seyahatnamelerinde ve Rehber Kitaplarında İstanbul", İdealkent, 22/8, 665-691. Batuman B. (2019), "Aykırı Bakmak: Yerel Kartpostallar ve Başkent Üzerine Alternatif Tahayyüller", Kentin Suretleri Mekan ve Görsel Politika, Ankara: Dipnot Yayınları. Bozdoğan S. (1988), "Journey to the East: Ways of Looking at the Orient and the Question of Representation", Journal of Architectural Education, 41/4, 38-45. Kafesçioğlu Ç. (2010), "Osmanlı Resim ve Haritalarında Payitahtın Temsili: Şehir Manzaraları, Sokak Manzaraları", Bizantion?dan İstanbul?a Bir Başkentin 8000 Yılı, İstanbul: Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi. Kurgan L. (2013) "Mapping Considered as a Problem of Theory and Practice," Close Up at a Distance: Mapping, Technology and Politics, New York: Zone Books, 9-18. McLuhan M. (2003rp.) "The Medium is the Message," in McLuhan, Marshall, Quentin Fiore, and Jerome Agel. The Medium Is the Massage. New York: Bantam Books; re-printed in The New Media Reader, 203-209. Manovich L. (2001) "Database as a Symbolic Form" The Language of New Media The MIT Press. Presner T. (2014) "The View from Above / Below: Toward a Media Archaeology of Google Earth," T. Presner, D. Shepard, and Yoh Kawano eds., HyperCities: Thick Mapping in the Digital Humanities, Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press. "The Digital Humanities Manifesto 2.0," lead authors Jeffrey Schnapp and Todd Presner, with contributions by Peter Lunenfeld, Johanna Drucker, members of the UCLA Mellon Seminar on the Digital Humanities ("What Is(n?t) Digital Humanities?) and members of the DH community.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Devam
1
20
Diğer
1
20
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
10
4
40
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Evde Hazırla Uygulaması
1
30
30
Dönem Projesi Araştırması
1
80
80
Sunuş Hazırlama
1
60
60
Toplam İş Yükü
314
Toplam İş Yükü / 30
10,46
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ