Anasayfa  »  Fen Bilimleri Enstitüsü »  Mimarlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TARİH İÇİNDE AKDENİZ KENTLERİ, MEKÂNLARI VE İNSANLARI MİM515 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Çağla Caner Yüksel
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentlerinin kent formu ve fiziksel yapılarını çözümleyip karşılaştırabilirler.
2) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentlerini sosyal bileşenleri üzerinden çözümleyip karşılaştırabilirler.
3) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen Akdeniz kentleri üzerine görsel ve yazılı mekansal anlatıları değerlendirip ilişkilendirebilirler.
4) Kent tarihi üzerine güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara dair farkındalık kazanırlar.
5) Kent ve mekan üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİUzaktan Eğitim
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIKentlerin sosyo-mekansal olgular olarak değerlendirildiği bu dersin amacı, Akdeniz kentlerinin mekansal çözümlemelerini ve mekansal anlatılarını mimarlık tarihi çerçevesinden sorgulamaktır. Ders kapsamında, öncelikle bağlamı oluşturan ?Akdeniz?in tanımları, sınırları ve anlamları tartışılması, dijital beşeri bilimler çalışmaları perspektifinden değerlendirilmesi ve tarih içinde Akdeniz kentlerinin fiziksel ve sosyal bileşenleriyle irdelenmesi hedeflenmektedir. Kentler bir taraftan kent formu ve kentsel doku üzerinden biçimsel nitelikleriyle tartışılacak, diğer taraftan mekanın üretimi, temsili ve çoklu anlamlarına değinilerek görsel ve yazılı mekansal anlatılar üzerinde durulacaktır. Akdeniz kentleri ve mekanları üzerine temel bir kavrayışın geliştirildiği dersin sonunda dijital beşeri bilimler çalışmaları kapsamında Akdeniz kentleri üzerine üretilen bilginin haritalanması çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı ve giriş
2. Hafta "Akdeniz dünyası" üzerine tartışma
3. Hafta Akdeniz'i Haritalamak: Mekansal ve Zamansal Karşılaşmalar Akdeniz: Bilgiyi Haritalamak I
4. Hafta Dijital Beşeri Bilimler ve Mimarlık Tarihi Çalışmaları (Konuk sunuş)
5. Hafta Akdeniz: Bilgiyi Haritalamak II Mimari Form olarak Veri Tabanı
6. Hafta Akdeniz Kentleri: Bilgiyi Haritalamak III Geospatial Studies: Maps, Mappings and "Thick Mapping"
7. Hafta Ara Sınav / Değerlendirme Final projenin belirlenmesi
8. Hafta Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar I
9. Hafta Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar II
10. Hafta Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar III
11. Hafta Akdeniz Kentleri: Mekansal Anlatılar IV
12. Hafta Final proje kritikler
13. Hafta Final proje öğrenci sunuşları
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAcar S. (2017), "Kontantinopolis Nasıl Görülür? Ondokuzuncu Yüzyıl Seyahatnamelerinde ve Rehber Kitaplarında İstanbul", İdealkent, 22/8, 665-691.
Batuman B. (2019), "Aykırı Bakmak: Yerel Kartpostallar ve Başkent Üzerine Alternatif Tahayyüller", Kentin Suretleri Mekan ve Görsel Politika, Ankara: Dipnot Yayınları.
Bozdoğan S. (1988), "Journey to the East: Ways of Looking at the Orient and the Question of Representation", Journal of Architectural Education, 41/4, 38-45.
Kafesçioğlu Ç. (2010), "Osmanlı Resim ve Haritalarında Payitahtın Temsili: Şehir Manzaraları, Sokak Manzaraları", Bizantion?dan İstanbul?a Bir Başkentin 8000 Yılı, İstanbul: Sabancı Üniversitesi, Sakıp Sabancı Müzesi.
Kurgan L. (2013) "Mapping Considered as a Problem of Theory and Practice," Close Up at a Distance: Mapping, Technology and Politics, New York: Zone Books, 9-18.
McLuhan M. (2003rp.) "The Medium is the Message," in McLuhan, Marshall, Quentin Fiore, and Jerome Agel. The Medium Is the Massage. New York: Bantam Books; re-printed in The New Media Reader, 203-209.
Manovich L. (2001) "Database as a Symbolic Form" The Language of New Media The MIT Press.
Presner T. (2014) "The View from Above / Below: Toward a Media Archaeology of Google Earth," T. Presner, D. Shepard, and Yoh Kawano eds., HyperCities: Thick Mapping in the Digital Humanities, Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press.
"The Digital Humanities Manifesto 2.0," lead authors Jeffrey Schnapp and Todd Presner, with contributions by Peter Lunenfeld, Johanna Drucker, members of the UCLA Mellon Seminar on the Digital Humanities ("What Is(n?t) Digital Humanities?) and members of the DH community.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Devam120
Diğer120
Toplam(%)65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)65
Finalin Başarıya Oranı(%)35
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi10440
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık16060
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Evde Hazırla Uygulaması13030
Dönem Projesi Araştırması18080
Sunuş Hazırlama16060
Toplam İş Yükü314
Toplam İş Yükü / 3010,46
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X     X
P2  X   X   X     X
P3         
P4         
P5  X   X   X   X   X
P6  X   X   X   X   X
P7  X   X   X    
P8         
P9         
P10        X   X