Anasayfa  »  Fen Bilimleri Enstitüsü »  Mimarlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MİMARLIKTA KURAM VE ELEŞTİRİ MİM514 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Çağla Caner Yüksel
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Mimarlıkta kuram çalışmalarının kapsamını, konuları ve kısıtlarını anlar.
2) Mimarlıkta kuram, söylem ve eleştiri ile ilişkili araştırma yaklaşımları ve yöntemlerle tanışır.
3) Kuramsal yaklaşımlarla mimarlık bilgisini disiplinlerarası bir perspektiften ilişkilendirir.
4) Mimarlıkta kuram, söylem ve eleştiri ile ilişkili güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara dair farkındalık kazanır.
5) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisini geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu dersin amacı mimarlıkta kuram çalışmalarının kapsamı, konuları, yaklaşımları ve sınırlarını tanıtmak ve tartışmaktır. Derste mimarlık üzerine kuram, söylem ve eleştiriye öncelikle tarihsel bir çerçeveden yoğunlaşılmakta, devamında tematik bir perspektiften güncel yaklaşımlar değerlendirilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders tanıtımı ve giriş
2. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Mimarlık üzerine I Aydınlanmaya doğru
3. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Mimarlık üzerine II Aydınlanma, 18.- 19. yyda Avrupa?da Neoklasizm
4. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Mimarlık üzerine III Modernizmin kavramsal temelleri, Avrupa?da ve Amerika?da erken 20. yyda modernizm
5. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Mimarlık üzerine IV Savaş ve sonrası modern mimarlık, Modernizmin eleştirisi
6. Hafta Ara değerlendirme
7. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Modern sonrası alternatif tahayyüller I Yapısalcılık, Postmodernizm, Popülist söylem, Yeni-akılcılık,
8. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Modern sonrası alternatif tahayyüller II Postyapısalcılık, Postmodernizm, Yapıbozumculuk, Yeni modernler
9. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Modern sonrası alternatif tahayyüller III Fenomenoloji, Anlam ve yer üzerine, Eleştirel bölgeselcilik
10. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Güncel perspektifler, Yeni yönelimler I Feminist kuram, Cinsiyet çalışmaları
11. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Güncel perspektifler, Yeni yönelimler II Yapıbozumculuktan Yapay Zekaya
12. Hafta Kuram/Söylem/Eleştiri: Güncel perspektifler, Yeni yönelimler III Antroposen ve mimarlık
13. Hafta Öğrenci sunuşları
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARConrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Crysler C. G., Cairns S, Heynen H. (Eds.) (2012). The Sage Handbook of Architectural Theory. London: Sage Publications.
Evers, B. (2006). Architectural Theory: From the Renaissance to the Present. Taschen Verlag.
Haddad E. G. (2023) The Contested Territory of Architectural Theory, New York: Routledge.
Hale J. A., (2000) Building Ideas An Introduction to Architectural Theory. Chichester: John Wiley and Sons.
Hays, K. M. (2000). Architecture Theory Since 1968, Cambridge, MA: The MIT Press.
Heynen H. (2011). Mimarlık ve Modernite, çev. N. Bahçekapılı. İstanbul: Versus.
Leach, N. (Der.) (1997). Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, New York: Routledge.
Mallgrave H. F., (2005). Modern Architectural Theory: A Historical Survey 1673-1968. New York: Cambridge University Press.
Mallgrave H. F., Contandriopoulos C. (2008) Architectural Theory Volume II An Anthology from 1871 to 2005. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Mallgrave H. F., Goodman D. (2011). An Introduction to Architectural Theory : 1968 to the Present, Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Nesbitt K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture. An Anthology of Architectural Theory. New York: Princeton Architectural Press.
Smith K., (2012). Introducing Architectural Theory: Debating a Discipline. New York: Routledge.
Rendell J., Hill J., Fraser M., Dorrian M. (2007). Critical Architecture. London - New York: Routledge.
Sykes K., (Der.) (2017). Yeni Bir Gündem İnşa Etmek Mimarlık Kuramı 1993-2009. Çev. G. Akyürek, İstanbul: Küre Yayınları
Sykes K., (Ed.) (2010) Constructing a New Agenda Architectural Theory 1993-2009. New York: Princeton University Press.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev120
Diğer120
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13452
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık15656
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler12828
Sunum (Hazırlık dahil)13030
Evde Hazırla Uygulaması19292
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X
P3         
P4         
P5         
P6  X   X   X   X   X
P7         
P8         
P9         
P10  X   X       X