Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Korunacak değerleri ve değerlendirme ölçütlerini öğrenir. 2) Kültür varlıklarının korunması ile ilgili mevzuatı öğrenir. 3) Koruma amacıyla yapılan yurtiçi ve yurtdışı uygulama örnekleri üzerinden koruma sorunlarını ve uygulamalarını
öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Taşınmaz kültür varlıklarının korunması ve mimari mirasın değerlendirilmesi için kullanılacak bilim ve tekniklerle ilgili bilgi birikiminin sağlanması amaçlanmaktadır. Kültür varlıklarının korunması ile ilgili mevzuat hakkında bilgi ve analitik düşünce sisteminin kazandırılması hedeflenmektedir. Bu çalışmalar kültür varlıklarını koruma amacıyla yapılan yurtiçi ve yurtdışı uygulama örnekleri üzerinden yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Genel açıklamalar, derse giriş
Neyi Koruyoruz?
2. Hafta
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri
3. Hafta
Korunması Gerekli Tekil Yapılar
o Anıtsal Yapılar
o Çevresel Değerli Yapılar
4. Hafta
Sit Alanları
? Koruma Alanları
5. Hafta
Kültürel Varlıkların Sorunları
? Yapı Ölçeğinde Sorunlar
? Sit Anlarının Sorunları
6. Hafta
Tarihi çevre koruma alan gezisi
7. Hafta
Neden Koruyoruz? Koruma Değerleri ve Örnekleri üzerinden tartışma I
? Süreklilik Değeri
? Tarihsel Değer
? Anı Değeri
? Mitolojik Değer
? Artistik ve Teknik Değer
8. Hafta
Koruma Değerleri ve Örnekleri üzerinden tartışma II
? Özgünlük Değeri
? Grup Değeri
? Ekonomik Değer
? Eğitim Değeri
? Belge Değeri
9. Hafta
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili Kurumlar
? Uluslararası
? Ulusal Kamu Kurumları
? Yerel Yönetimler
? Sivil Toplum Örgütleri
10. Hafta
1. Ara sınav (teorik)
11. Hafta
Koruma Süreci
? Tespit ve Tescil
? Yapı Ölçeğinde Korumaya Yönelik yöntem ve Süreçler
12. Hafta
Kültür Varlıklarının Çağdaş Yaşamda Değerlendirilmesi
o İlkeler ve Ölçütler
o Yapıların Kapasitesinin Belirlenmesi
13. Hafta
Alan Ölçeğinde Koruma Örnekler üzerinden tartışma
o Koruma Amaçlı İmar Planı
o Çevre Düzeni Projesi
o Alan Yönetim Planı
14. Hafta
Çizimlerim teslimi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Uluengin, Bülent. Rölöve, YEM Yayınları, 2007 Ahunbay Zeynep. Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 2007 Jokiletto, Jukka. A history of Architectural Conservation, Architectural Pres, 1999 Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007 Erder, Cevat. Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999 Madran Emre, Özgönül Nimet. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB, Mimarlar Odası, 2005.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
40
Örnek Olay Sunumu
2
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
4
40
160
Evde Hazırla Uygulaması
1
35
35
Sunuş Hazırlama
1
60
60
Toplam İş Yükü
343
Toplam İş Yükü / 30
11,43
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ