Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Korunacak değerleri ve değerlendirme ölçütlerini öğrenir. 2) Kültürel Miras ve Mimarlıkta Belgelemenin önemini öğrenir. 3) Analitik rölöve hazırlama tekniklerini öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Taşınmaz kültür varlıklarının korunması ve mimari mirasın değerlendirilmesi için kullanılacak bilim ve tekniklerle ilgili bilgi birikiminin sağlanması amaçlanmaktadır. Bu değerleri koruma amacıyla yapılması düşünülen restorasyon öncesinde, belgeleme sürecinin önemli bir basamağını teşkil eden analitik rölöve ve belgeleme becerisinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Genel açıklamalar, derse giriş
2. Hafta
Kültürel Miras ve Mimarlıkta Belgelemenin Önemi
3. Hafta
Kültür Miras Alanları- Alan gezisi
4. Hafta
Belgelemenin Bileşenleri: 1.Araştırma, 2.Teorik alt yapı, 3. Uygun Metot Seçimi
5. Hafta
4.Teknik, 5.İşbirliği, 6. Yayın ve Bilgi Sistemleri, 7.Ekonomik Destek
6. Hafta
Belgelemede Dijital Yaklaşımlar -Tartışma
7. Hafta
1. Ara sınav (teorik)
8. Hafta
Tarihi Ve Kültürel Varlıkların Belgelemesinde Disiplinler Arası Çalışma-Öğrenci Araştırma Sunuşları
9. Hafta
Sayısal Fotogrametri ve Yersel Lazer Tarayıcılar ile Belgeleme- Öğrenci Araştırma Sunuşları
10. Hafta
Dijital Belgeleme Yoluyla (hasarsız )Bozulmaların Tespiti-Öğrenci Araştırma Sunuşları
11. Hafta
Belgeleme-(rölöve çalışma gruplarının tespiti) ve Belgelemesi yapılacak/ rölövesi alınacak bir yapı üzerinde alan çalışmasının başlaması
12. Hafta
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi
13. Hafta
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi,
14. Hafta
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi, Final sunumun hazırlanması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Uluengin, Bülent. Rölöve, YEM Yayınları, 2007
Ahunbay Zeynep. Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 2007
Jokiletto, Jukka. A history of Architectural Conservation, Architectural Pres, 1999
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999
Anderson,Richard K. Jr.,Recording Historic Structures and Sites for Historic
American Engineering Record. National Park Service, U:S: Department of Interior, Washington 1994.
Burns,John A.(editor), Recording Historic Structures, The American Institute of Architects Press, Washington D.C. 1989.
Hamamcıoğlu, Mine. Mimari Fotogrametri Alanındaki Çağdaş Gelişimlerin Değerlendirilmesi, TURAN Mimari Restorasyon Bölümü, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, 35430 Urla, İzmir, mineturan@iyte.edu.tr
Karabök Hakan; Karasaka, Lüffiye; Yaldız Esra; Tarihi Kültürel Varlıkların Belgelemesinde Disiplinler arası Çalışmanın Önemi, 5. Tarihi Eserlerin Güçlendirilmesi ve Geleceğe Güvenle Devredilmesi Sempozyumu, Ekim 2015.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Sunum,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
1
10
Proje
1
30
Makale Sunuşu
1
15
Örnek Olay Sunumu
1
15
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
4
40
160
Evde Hazırla Uygulaması
1
35
35
Sunuş Hazırlama
1
60
60
Toplam İş Yükü
343
Toplam İş Yükü / 30
11,43
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ