Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇOCUK EDEBİYATI METİNLERİ TRÖ625 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Ahmet Demir
Doktor Öğretim Üyesi Fatma Özlem Bay Gülveren
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Çocuklara yönelik bir edebiyat alanının gelişimine katkıda bulunur
2) Çocuklara yönelik edebiyat metinlerinin kapsamını ve içeriğini belirler
3) nitelikli-niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerini yorumlar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDersin hedef kitlesi olan çocuların gelişim özellikleri; duygu, düşünce ve hayal dünyaları. Çocuk edebiyatının özellikleri ve önemi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk edebiyatının tarihi gelişimi. Çocuk edebiyatı metinleri ve özellikleri, çocuklara yönelik hazırlanan eserlerin, çocuğun dünyasına uygunluğu, çocuklara metinler aracılığıyla, Türk kültürünün ve evrensel değerlerin nasıl verileceğinin incelenmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders İzlencesi Dağıtılır Ve Dersin Tanımı Yapılır
2. Hafta Alanı tanımak ve tanımlamak: -Edebiyat nedir? Çocuk edebiyatı genel edebiyatın neresindedir?-Tanım ile ilgili tartışmalar: (Çocukça edebiyat mı? Çocuk için edebiyat mı? Çocuğu konu alan edebiyat mı? çocuk edebiyatının hedef ve nitelikleri nelerdir? çocuksuluk ve çocuğa görelik kavramları)
3. Hafta Çocuk edebiyatı ile ilgili yapılmış Yüksek lisans ve doktora tezleri araştırılıp sunulur: -Dil ve Edebiyat Eğitimi alanı -Türkçenin Öğretimi alanı -Edebiyat Bilimi alanı -Çeviri Çocuk Edebiyatı alanı
4. Hafta Makaleler üzerinden tartışmalar: -Çocuk edebiyatı ve şiddet/çocuk hakları -Çocuk edebiyatı ve toplumsal cinsiyet -Çocuk edebiyatı ve felsefe -Çocuk edebiyatı ve Öğreticilik -Çocuk edebiyatı ve Estetik
5. Hafta Son dönem çocuk edebiyatı yazarları ve eserleri: -çocuk edebiyatı yayıncılığı ve yayıncılık ilkeleri(hangi yayınevinin çocuk dizi var)-çocuk dergileri (konu ve temalar/ özel ve resmi dergiler/mizanpaj/görseller) -çocuk kitapları (dram-fantastik-macera vb.) -en üretken yazarlar (mesleki formasyonları ve dünya görüşleri yorumlanarak) -en çok okunan eserler (türler arası dağılım ve işlenen temalar yorumlanarak
6. Hafta Çocuk edebiyatında Şiir: -Şiir Dil ve edebiyat eğitiminde en az kullanılan türdür, neden? -Çocuk şiiri Nasıl yazılmalıdır? -Çocuklar yetişkinler için yazılan şiiri anlayabilir mi? -Çocukta estetik ve kültürel seviyeyi yükseltmek için şiirden nasıl yararlanılır? -Öğretmenler Şiirden neden uzak duruyor? -Çocuklar Şiir türünü neden zor buluyor?
7. Hafta Çocuk edebiyatında Tiyatro: -Çocuk tiyatrosunun Batıda ve Türkiye?deki tarihsel gelişimi -Çocuk oyunu nasıl olmalıdır? -Çocuk oyunlarını yetişkinler mi, Çocuklar mı sahnelemelidir? - Kukla ve gölge oyunu Çocuk tiyatrosu mudur? -Çocuklar tiyatro türüne neden daha çok ilgi duyar? -Dil ve Edebiyat Eğitiminde Tiyatronun rolü nedir?
8. Hafta VİZE
9. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
10. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
11. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
12. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
13. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
14. Hafta Genel Değerlendirme-tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR Tacettin Şimşek, Çocuk Edebiyatı, Konya 2005

Kemal Demiray, Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 1977

Öner Ciravoğlu, Çocuk Edebiyatı, İstanbul 1998

Nilüfer Tuncer, Çizgi Roman ve Çocuk, İstanbul 1993

Alemdar Yalçın, Çocuk Edebiyatı, Ankara 2001
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev110
Kitap Sunuşu120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler12020
Kitap Sunuşu11010
Toplam İş Yükü126
Toplam İş Yükü / 304,2
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1     
P2  X    
P3  X   X   X
P4     
P5      X
P6      X
P7    X   X
P8      X
P9      X
P10     
P11     
P12     
P13      X
P14     
P15      X
P16     
P17  X    
P18     
P19