Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocuklara yönelik bir edebiyat alanının gelişimine katkıda bulunur 2) Çocuklara yönelik edebiyat metinlerinin kapsamını ve içeriğini belirler 3) nitelikli-niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerini yorumlar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dersin hedef kitlesi olan çocuların gelişim özellikleri; duygu, düşünce ve hayal dünyaları. Çocuk edebiyatının özellikleri ve önemi, çocuk edebiyatı türleri, çocuk edebiyatının tarihi gelişimi. Çocuk edebiyatı metinleri ve özellikleri, çocuklara yönelik hazırlanan eserlerin, çocuğun dünyasına uygunluğu, çocuklara metinler aracılığıyla, Türk kültürünün ve evrensel değerlerin nasıl verileceğinin incelenmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders İzlencesi Dağıtılır Ve Dersin Tanımı Yapılır
2. Hafta
Alanı tanımak ve tanımlamak: -Edebiyat nedir? Çocuk edebiyatı genel edebiyatın neresindedir?-Tanım ile ilgili tartışmalar: (Çocukça edebiyat mı? Çocuk için edebiyat mı? Çocuğu konu alan edebiyat mı? çocuk edebiyatının hedef ve nitelikleri nelerdir? çocuksuluk ve çocuğa görelik kavramları)
3. Hafta
Çocuk edebiyatı ile ilgili yapılmış Yüksek lisans ve doktora tezleri araştırılıp sunulur: -Dil ve Edebiyat Eğitimi alanı -Türkçenin Öğretimi alanı -Edebiyat Bilimi alanı -Çeviri Çocuk Edebiyatı alanı
4. Hafta
Makaleler üzerinden tartışmalar: -Çocuk edebiyatı ve şiddet/çocuk hakları -Çocuk edebiyatı ve toplumsal cinsiyet -Çocuk edebiyatı ve felsefe -Çocuk edebiyatı ve Öğreticilik -Çocuk edebiyatı ve Estetik
5. Hafta
Son dönem çocuk edebiyatı yazarları ve eserleri: -çocuk edebiyatı yayıncılığı ve yayıncılık ilkeleri(hangi yayınevinin çocuk dizi var)-çocuk dergileri (konu ve temalar/ özel ve resmi dergiler/mizanpaj/görseller) -çocuk kitapları (dram-fantastik-macera vb.) -en üretken yazarlar (mesleki formasyonları ve dünya görüşleri yorumlanarak) -en çok okunan eserler (türler arası dağılım ve işlenen temalar yorumlanarak
6. Hafta
Çocuk edebiyatında Şiir: -Şiir Dil ve edebiyat eğitiminde en az kullanılan türdür, neden? -Çocuk şiiri Nasıl yazılmalıdır? -Çocuklar yetişkinler için yazılan şiiri anlayabilir mi? -Çocukta estetik ve kültürel seviyeyi yükseltmek için şiirden nasıl yararlanılır? -Öğretmenler Şiirden neden uzak duruyor? -Çocuklar Şiir türünü neden zor buluyor?
7. Hafta
Çocuk edebiyatında Tiyatro: -Çocuk tiyatrosunun Batıda ve Türkiye?deki tarihsel gelişimi -Çocuk oyunu nasıl olmalıdır? -Çocuk oyunlarını yetişkinler mi, Çocuklar mı sahnelemelidir? - Kukla ve gölge oyunu Çocuk tiyatrosu mudur? -Çocuklar tiyatro türüne neden daha çok ilgi duyar? -Dil ve Edebiyat Eğitiminde Tiyatronun rolü nedir?
8. Hafta
VİZE
9. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
10. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
11. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
12. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
13. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
14. Hafta
Genel Değerlendirme-tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Tacettin Şimşek, Çocuk Edebiyatı, Konya 2005
Kemal Demiray, Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul 1977
Öner Ciravoğlu, Çocuk Edebiyatı, İstanbul 1998
Nilüfer Tuncer, Çizgi Roman ve Çocuk, İstanbul 1993
Alemdar Yalçın, Çocuk Edebiyatı, Ankara 2001
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
10
Kitap Sunuşu
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
1
20
20
Kitap Sunuşu
1
10
10
Toplam İş Yükü
126
Toplam İş Yükü / 30
4,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ