Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRK DİLİ EĞİTİMİ II TRÖ624 İkinci Yarıyıl (Bahar) 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Günümüz standart Türkçesinin temel özelliklerini kavrar.
2) Dilbilgisinin iletişimdeki rolünü ve önemini kavrar.
3) Geleneksel dilbilgisi öğretimini ve çağdaş-dilbilimsel dilbilgisi öğretimini değerlendirir.
4) Ders kitaplarındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir,ders içerikleri oluşturabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMICümle bilgisi, cümle ve unsurları, cümle çeşitleri, cümle yapısında bulunan kelime grupları, cümle tahlilleri. Cümle bilgisi alanında karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Dilin işlevi, dilbilgisinin ve dilbilgisi öğretiminin işlevi
2. Hafta Dilbilgisi öğretiminin işlevi üzerine tartışmalar
3. Hafta Dilbilgisinin (sesbilgisi) tartışmalı konuları, ilgili makaleler, anlama sürecinde sesbilgisinin işlevi
4. Hafta Dilbilgisinin (biçimbilgisi) tartışmalı konular,ilgili makaleler, anlama sürecinde biçimbilgisinin işlevi
5. Hafta Dilbilgisinin(cümlebilgisi) tartışmalı konuları, ilgili makaleler,anlama sürecinde cümlebilgisinin işlevi
6. Hafta Ders kitaplarındaki içeriklerin eleştirel bakışla incelenmesi
7. Hafta Dilbilgisi öğretimi yöntem-teknikleri ile kazanım-etkinlik uyumluluğu açısından ders kitabındaki örneklerin incelenmesi
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Dilbilgisi öğretiminde ölçme-değerlendirme
10. Hafta Örnek Dilbilgisi dersi içeriği oluşturma (Eğitim Durumu hazırlama)
11. Hafta Sunumlar hakkında bilgilendirme, Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
12. Hafta Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
13. Hafta Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
14. Hafta Dönem bilgilerinin tekrarı, Dersi değerlendirme ölçeği geliştirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAKSAN, Doğan, 1968, "Kelimelerin Ölümü Olayı ve Türk Yazı Dilindeki Örneklerinde Arapça ve Farsça Unsurların Etkisi Üzerine Notlar", Necati Lugal Armağanı, Ankara: 97-108.
, 1971, "Kavram Alanı - Kelime Ailesi İlişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine", TDAY-Belleten 1971, Ankara: 253-262.
, 1987, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi, DTCF Yay., 3. Baskı, Ank.
, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank.
AKTAŞ, Tahsin, 1994, "Metin Oluşumunda Bağlaçların Yeri", Türk Dili, S. 505, Ocak: 53-64.
ARDALI, Ruhan, 1981, "Çağdaş Dilbilim Açısından Ortaçlar", S.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi 1, Konya: 17-25.
ATABEY, İbrahim, 2001, "Kırgızistan Gramerciliğinde Kelime Grubu Anlayışı", Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, Güz II, Sayı: 12/2: 591-598.
S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara.
, 2007, "Cümle Bağlayıcıları ve Türkiye Türkçesindeki Kullanımı", Turcology in Turkey, Selected Papers, Szeged: 39-54.
, 2007, "Türkiye Türkçesindeki Yan Cümlelerde Görülen Çeşitlenmeler", II. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı (İhsan Doğramacı'ya Armağan), 25-30 Eylül 2007 - Bişkek, Ankara: 343-349.
BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank.
BİLGEGİL, M. Kaya, 1984, Türkçe Dilbilgisi, Dergah Yay., 3. Baskı, İst.
DEMİR, Nurettin - Emine YILMAZ, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara.
DİZDAROĞLU, Hikmet, 1976, Tümcebilgisi, TDK Yay., Ank.
EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst.
EKER, Süer, 2003, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 2. Baskı, Ankara.
ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst.
GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank.
GÖĞÜŞ, Beşir, 1969, "Türkçede Cümlemsilerin Kuruluşu ve Temel Cümleciğe Bağlanma Şekilleri", TDAY-Belleten 1968-1969, TDK Yay., Ankara.
GÖKNEL, Yüksel, 1974, Modern Türkçe Dilbilgisi, İzmir.
GÜNDEŞ, N., 1976, "Tümce İncelemesi, Ses İncelemesi, Anlam İncelemesi", Dilbilim 1: 91-93.
HACIEMİNOĞLU, Necmettin, 1991, "Türk Dilinin Mantık Sistemi ve Kelime Aileleri", TKAE, Prof.Dr. Muharrem Ergin'e Armağan, Ankara: 179-195.
HARUT, Semra, 1992, " Türkçede Takısız Tamlama Yanılgısı", Çağdaş Türk Dili, S.57: 36-37.
HATİBOĞLU, Vecihe, 972, Türkçenin Sözdizimi, TDK Yay., Ankara.
KARAHAN, Leyla, 2004, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara.
KIRAN, Zeynel, 1979,"Üretici-Dönüşümlü Dilbilgisi Açısından Türkçede Çekirdek Tümce",Genel Dilbilim Dergisi, S.5-6.
, 1979, "Türkçede Yan Tümcelerin Sonsuz Sayıda Tekrar Edilme Özelliği", Genel Dilbilim Dergisi, S. 3-4.
KONONOV, A. N., 1960, "Türkçede Birleşik Cümle Problemi", Bilimsel Bildiriler, TDK Yay., Ankara.
UNDERHILL, R. 1963, Turkish Grammar, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
ÜSTÜNOVA, Kerime, 2002, Dil Yazıları, Akçağ Yay., Ankara.
ZÜLFİKAR, Hamza, 1995, "Takısız Ad Tamlaması Sorunu", Türk Dili, S.523, Temmuz: 781-789.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev115
Proje115
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav166
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi6212
Final Sınavına Hazırlık14848
Ders Saati31442
Ara Sınava Hazırlık13636
Laboratuvar
Final Sınavı166
Ödevler
Makale İnceleme
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1        X
P2       
P3        X
P4  X      
P5      X  
P6        X
P7      X  
P8       
P9        X
P10        X
P11       
P12    X    
P13       
P14       
P15        X
P16      X  
P17       
P18       
P19