Home  »  Institute of Educational Sciences »  Master's of Turkish Language Education with Thesis

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
CONTEMPORARY TURKISH LANGUAGE EDUCATION II TRÖ624 Second Term (Spring) 3 + 0 5

TYPE OF COURSE UNITCompulsory Course
LEVEL OF COURSE UNITMaster's Degree With Thesis
YEAR OF STUDY1
SEMESTERSecond Term (Spring)
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED5
NAME OF LECTURER(S)-
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) Comprehends the basic features of today's standard Turkish
2) Comprehends the role and importance of grammar in communication.
3) Evaluates traditional grammar teaching and contemporary-linguistic grammar teaching.
4) Evaluates the applications in the textbooks with a critical point of view, prepares the course contents.
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNone
COURSE DEFINITIONSyntax, sentence and elements, kind of sentences, noun phrases in sentence, sentence analyses. Problems and the field of syntax and solutions.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week What is sentence and noun phrase
2nd Week Units in sentence of Turkish
3rd Week Noun phrases in Turkey Turkish
4th Week Noun phrases in Turkey Turkish
5th Week Noun phrases in Turkey Turkish
6th Week Units of sentence in Turkey Turkish
7th Week Units of sentence in Turkey Turkish
8th Week Mid-term Exam
9th Week The structure of sentence in Turkey Turkish
10th Week The structure of sentence in Turkey Turkish
11th Week The structure of sentence in Turkey Turkish
12th Week Structural features affecting the meaning in Turkey Turkish
13th Week Structural features affecting the meaning in Turkey Turkish
14th Week Ambigious in sentences and problems about sentences
RECOMENDED OR REQUIRED READINGAKSAN, Doğan, 1968, "Kelimelerin Ölümü Olayı ve Türk Yazı Dilindeki Örneklerinde Arapça ve Farsça Unsurların Etkisi Üzerine Notlar", Necati Lugal Armağanı, Ankara: 97-108.
, 1971, "Kavram Alanı - Kelime Ailesi İlişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine", TDAY-Belleten 1971, Ankara: 253-262.
, 1987, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi, DTCF Yay., 3. Baskı, Ank.
, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank.
AKTAŞ, Tahsin, 1994, "Metin Oluşumunda Bağlaçların Yeri", Türk Dili, S. 505, Ocak: 53-64.
ARDALI, Ruhan, 1981, "Çağdaş Dilbilim Açısından Ortaçlar", S.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi 1, Konya: 17-25.
ATABEY, İbrahim, 2001, "Kırgızistan Gramerciliğinde Kelime Grubu Anlayışı", Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, Güz II, Sayı: 12/2: 591-598.
S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara.
, 2007, "Cümle Bağlayıcıları ve Türkiye Türkçesindeki Kullanımı", Turcology in Turkey, Selected Papers, Szeged: 39-54.
, 2007, "Türkiye Türkçesindeki Yan Cümlelerde Görülen Çeşitlenmeler", II. Uluslararası Büyük Türk Dili Kurultayı (İhsan Doğramacı'ya Armağan), 25-30 Eylül 2007 - Bişkek, Ankara: 343-349.
BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank.
BİLGEGİL, M. Kaya, 1984, Türkçe Dilbilgisi, Dergah Yay., 3. Baskı, İst.
DEMİR, Nurettin - Emine YILMAZ, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara.
DİZDAROĞLU, Hikmet, 1976, Tümcebilgisi, TDK Yay., Ank.
EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst.
EKER, Süer, 2003, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 2. Baskı, Ankara.
ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst.
GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank.
GÖĞÜŞ, Beşir, 1969, "Türkçede Cümlemsilerin Kuruluşu ve Temel Cümleciğe Bağlanma Şekilleri", TDAY-Belleten 1968-1969, TDK Yay., Ankara.
GÖKNEL, Yüksel, 1974, Modern Türkçe Dilbilgisi, İzmir.
GÜNDEŞ, N., 1976, "Tümce İncelemesi, Ses İncelemesi, Anlam İncelemesi", Dilbilim 1: 91-93.
HACIEMİNOĞLU, Necmettin, 1991, "Türk Dilinin Mantık Sistemi ve Kelime Aileleri", TKAE, Prof.Dr. Muharrem Ergin'e Armağan, Ankara: 179-195.
HARUT, Semra, 1992, " Türkçede Takısız Tamlama Yanılgısı", Çağdaş Türk Dili, S.57: 36-37.
HATİBOĞLU, Vecihe, 972, Türkçenin Sözdizimi, TDK Yay., Ankara.
KARAHAN, Leyla, 2004, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., Ankara.
KIRAN, Zeynel, 1979,"Üretici-Dönüşümlü Dilbilgisi Açısından Türkçede Çekirdek Tümce",Genel Dilbilim Dergisi, S.5-6.
, 1979, "Türkçede Yan Tümcelerin Sonsuz Sayıda Tekrar Edilme Özelliği", Genel Dilbilim Dergisi, S. 3-4.
KONONOV, A. N., 1960, "Türkçede Birleşik Cümle Problemi", Bilimsel Bildiriler, TDK Yay., Ankara.
UNDERHILL, R. 1963, Turkish Grammar, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
ÜSTÜNOVA, Kerime, 2002, Dil Yazıları, Akçağ Yay., Ankara.
ZÜLFİKAR, Hamza, 1995, "Takısız Ad Tamlaması Sorunu", Türk Dili, S.523, Temmuz: 781-789.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Discussion,Project,Other
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term140
Assignment115
Project115
Total(%)70
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)70
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)30
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam166
Preparation for Quiz
Individual or group work6212
Preparation for Final exam14848
Course hours31442
Preparation for Midterm exam13636
Laboratory (including preparation)
Final exam166
Homework
Article
Total Workload150
Total Workload / 305
ECTS Credits of the Course5
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3LO4
K1        X
K2       
K3        X
K4  X      
K5      X  
K6        X
K7      X  
K8       
K9        X
K10        X
K11       
K12    X    
K13       
K14       
K15        X
K16      X  
K17       
K18       
K19