Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçe dil bilgisinin alt alanlarını ve kapsamlarını tanımlar. 2) Türkçe dil bilgisinin alt alanları arasındaki etkileşimi kavrar. 3) Türk dilinin işleyiş kurallarını betimleyerek öğretiminde yaşanan sorunları tespit eder. 4) Türk dil bilgisinin öğretiminde yaşanan sorunlara yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dil nedir? Dilin millet hayatındaki yeri ve önemi , Türkiye Türkçesinin günümüzdeki genel durumu, Türkiye Türkçesinde ses, şekil ve kelime bilgisi, kelime çeşitleri, söz dizimi. Ses, şekil, kelime bilgisi ve söz diziminde öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dil nedir? Dilin millet hayatındaki yeri.
2. Hafta
Türkçenin diller arasındaki yeri.
3. Hafta
Türkiye Türkçesinin genel özellikleri.
4. Hafta
Türkiye Türkçesinin ses özellikleri.
5. Hafta
Türkiye Türkçesinin ses özellikleri.
6. Hafta
Türkiye Türkçesinin ses özellikleri.
7. Hafta
Türkiye Türkçesinin şekil özellikleri.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Türkiye Türkçesinin şekil özellikleri.
10. Hafta
Türkiye Türkçesinin şekil özellikleri.
11. Hafta
Türkiye Türkçesindeki kelimeler ve anlam özellikleri.
12. Hafta
Türkiye Türkçesindeki kelimeler ve anlam özellikleri.
13. Hafta
Türkiye Türkçesindeki kelimeler ve anlam özellikleri.
14. Hafta
Türkiye Türkçesinin ses, şekil ve anlamla ilgili güncel sorunları.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
AKSAN, Doğan, 1977, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, C. 1, 2, 3, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan - N. Atabay - S. Özel - A. Çam- N. Pirali, 1978, Türkiye Türkçesi, Gelişmeli Sesbilimi, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank. ATABEY, İbrahim - S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ank. BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank. BARIN, Erol - Celal Demir, 2006, Türk Dil Bilgisi 1, Ses Bilgisi, Öncü Kitap, Ank. BAŞKAN, Özcan, 1977, "Yabancı Dilin Anadiline etkisi", Türk Dili, XXXVI/315: 636-641. DEMİR, Nurettin - Emine Yılmaz, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. DEMİRCAN, Ömer, 1979, Türkiye Türkçesinin Ses Düzeni Türkiye Türkçesinde sesler, TDK Yay., Ank. EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst. EKER, Süer, 2005, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 3. Baskı, Ank. EMRE, Ahmet Cevat, Türkçenin Hint Avrupa Diliyle Mukayesesi, Devlet Basımevi, İst. ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. ERCİLASUN, Ahmet Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ank. ERGENÇ, İclal, 1989, Türkiye Türkçesinin Görevsel Sesbilimi, Ankara. ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst. GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank. KORKMAZ, Zeynep, 1983, "Türkiye Türkçesi", Türk Ans., C.XXXII: 393-426. KORKMAZ, Zeynep, 2003, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yay., Ankara. ŞENBAY, Nüzhet, 1972, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB Yay., Ank. TEKİN, Talat, 1972, "Türkçenin yapısı ve eşsesli isim-fiil kökleri", H.Ü. Sos. ve Beş. Bil. Der., IV/2: 143-151. TURA, Sabahat, 1986, "-DIr in Modern Turkish", Aksu-Koç ve Erguvanlı-Taylan (Ed.) 1986 içinde. s.165-194. ÜSTÜNOVA, Kerime, 2002, Dil Yazıları, Akçağ Yay., Ank. ZÜLFİKAR, Hamza, 1998, "İnce Ünlülerin Kalın k Sesini Etkilemesi ve Bazı Söyleyiş Yanlışlıkları", Türk Dili, 556, Nisan: 282-284.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Diğer,Proje,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
15
Proje
1
45
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
2
20
40
Sunum (Hazırlık dahil)
1
15
15
Dönem Projesi Araştırması
1
30
30
Makale Sunuşu
1
15
15
Toplam İş Yükü
240
Toplam İş Yükü / 30
8
Dersin AKTS Kredisi
8
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ