Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Cumhuriyet döneminde gelişen Türk dilinin karakteristik özelliklerini öğrenirler. 2) Türkçe öğretimi hakkındaki yazılı metinleri ve çalışmaları sınıflandırabilirler. 3) Türkçe öğretimi ile ilgili çeşitli yazılı metinleri analiz edebilirler. 4) Analiz için temel yöntem ve teknikleri uygulayabilirler. 5) Türkçe öğretiminde ne tür materyaller kullanacaklarına karar verebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Cumhuriyet'ten sonraki dönemde Türk dilinin değişim ve gelişimi, karakteristik özellikleri. Bu dönem Türk dilinde ortaya çıkan gelişmelerin belirlenmesi ve öğretimi; bu dönem edebi eserlerinin dil bakımından incelenmesi ve incelemede kullanılacak yöntem ve teknikler. Bu dönemde Türkçe öğretimi amacıyla yazılmış eserler ve yapılan çalışmalar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtılması, izlencenin paylaşılması, ders planın yapılması
2. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türk dilindeki yenilik ve değişimler
3. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ilkokul programları-1)
4. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ilkokul programları-2)
5. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ilkokul programları-3)
6. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ortaokul programları-1)
7. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ortaokul programları-2)
8. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türkçe öğretim programları üzerinden Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi (ortaokul programları-3)
9. Hafta
2005/ 2006 Türkçe dersi öğretim programları (ilköğretim I. ve II. kademe) ve Türkçe öğretimindeki değişim ve gelişimler
10. Hafta
2015 Türkçe dersi öğretim programının Türkçe öğretimine yansımaları bakımından değerlendirilmesi
11. Hafta
2017/2018 Türkçe dersi öğretim programının Türkçe öğretimine yansımaları bakımından değerlendirilmesi
12. Hafta
Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi
13. Hafta
Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi
14. Hafta
Öğrenci çalışmalarının sunumu ve değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1, TDK Yayınları, 1977.
Atalay, Besim, Divan ü Lügat-it-Türk Tercümesi, TDK Yayınları, Ankara, 1939.
Levend, Agah Sırrı, Tarih Boyunca Türk Dili, Ankara, 1961.
Levend, Agah Sırrı, Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara, 1972.
Timurtaş, F.K., Osmanlıca Grameri, İstanbul, 1964.
Ünalan, Şükrü, Türkçe Öğretimi, Nobel Yay., Ankara, 2001.
Yalçın, Alemdar, Türkçe'nin Öğretim Yöntemleri, Akçağ Yay., Ankara, 2002.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Proje
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
0
0
0
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
16
16
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
16
16
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Toplam İş Yükü
147
Toplam İş Yükü / 30
4,9
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ