Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Terörizme karşı koymada hem önleyici, hem de düzeltici hukuk kuralları hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve yönlendirmektir. 2) Hem milletlerarası hukuk, hem de milli hukuk boyutlarıyla incelenecek, gerektiğinde karşılaştırmalı örneklerden de yararlanılaacktır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Terörizm, ülkelerin iç güvenliklerini olumsuz etkileyen en önemli risk ve tehditlerden biridir. Terörizme karşı koymada, doğru anlaşılan ve uygulanabilen hukuk kuralları mücadeleyi çok daha etkin, elde edilecek başarıları çok daha kalıcı kılabilir. Bu dersin amacı, terörizme karşı koymada hem önleyici, hem de düzeltici hukuk kuralları hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve yönlendirmektir. Konu, hem milletlerarası hukuk, hem de milli hukuk boyutlarıyla incelenecek, gerektiğinde karşılaştırmalı örneklerden de yararlanılacaktır. Ders, öğrencilerin aktif katılımlarıyla icra edilecek bir beyin fırtınası oturumuyla sona erecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Terörizm: Tanım sorunu.
2. Hafta
Karşılaştırma: Ayaklanma ? iç savaş.
3. Hafta
Terörle mücadele ve hukuk.
4. Hafta
İstihbarat faaliyeti ve hukuk.
5. Hafta
Kolluk faaliyeti ve hukuk.
6. Hafta
Silahlı Kuvvetlerin desteği ve hukuk.
7. Hafta
Ara sınavı.
8. Hafta
Terör suçlarının kovuşturulması.
9. Hafta
Terör suçlularının iadesi.
10. Hafta
İnsan hakları hukuku.
11. Hafta
Basın özgürlüğü.
12. Hafta
Örgütlenme özgürlüğü
13. Hafta
Toplantı ve gösteri özgürlüğü.
14. Hafta
Beyin fırtınası: Terörle mücadele ve hukuk.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
? Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Fact Sheet 32, 22 Ocak 2019. ? European Court of Human Rights, Terrorism and the European Convention on Human Rights, Ocak 2019, 34 sayfa. ? UN Office on Drugs and Crime, Universal Legal Framework Against Terrorism, Countering-Terrorism Legal Training Curriculum, 2017, 120 sayfa. ? UN Office on Drugs and Crime, International Co-operation in Criminal Matters, Countering-Terrorism Legal Training Curriculum, (?), 162 sayfa. ? UN Office on Drugs and Crime, Human Rights and Criminal Justice Responses to Terrorism, Countering-Terrorism Legal Training Curriculum, (2014), 222 sayfa. ? The Law Library of Congress (the U.S.), Turkey: Countering Terrorism and Justice, Ekim 2015. ? Altıner Coşkun, Sümeyra, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi, Akıllı Yaptırım Kararları ve Terörizmin Finansmanının Önlenmesi, Seçkin Yayınevi, Ankara, Haziran 2015, 202 sayfa. ? Gerçeker, Nilgün, Küresel Felaket: Nükleer Terörizm, Uluslararası Hukuk Çerçevesine İlişkin Bir Değerlendirme, Savunma Bilimleri dergisi, Mayıs 2013, Cilt 12, Sayı 1, sayfa 91-121. ? Çitlioğlu, Ercan, Understanding Man, The World and Terrorism, Konrad Adenauer Stiftung Yayını, Destek yayınevi, Şubat 2013, 279 sayfa. ? Gençtürk, Tuğçe, Terör Kavramı ve Uluslararası Terörizme Farklı Yaklaşımlar, Başkent Üniversitesi Stratejik Araştırmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi, 03 Şubat 2012, http://sam.baskent.edu.tr/makaleler/tgencturk/TerorUluslararasi.pdf ? Genelkurmay Başkanlığı, Terörizmle Mücadeleye İlişkin Uluslararası Hukuk Metinleri, Cilt 1, 2008, xxiv-931 sayfa. ? Genelkurmay Başkanlığı, Terörizmle Mücadeleye İlişkin Uluslararası Hukuk Metinleri, Cilt 2, 2008, x-(932-) 2091 sayfa. ? Öktem, A. Emre, Terörizm, İnsancıl Hukuk ve İnsan Hakları, Derin yayınları, İstanbul, 2007, viii-492 sayfa. ? Taşdemir, Fatma, Uluslararası Terörizme Karşı Devletlerin Kuvvete Başvurma Yetkisi, USAK Yayınları, Ankara, Nisan 2006, xiv-295 sayfa. ? Kaya, İbrahim, Terörle Mücadele ve Uluslararası Hukuk, USAK Yayınları, Ankara, 2005, 269 sayfa. ? Topal, Ahmet Hamdi, Uluslararası Terörizm ve Terörist Eylemlere Karşı Kuvvet Kullanımı, Beta Yayınları, İstanbul, Ocak 2005, xvi-280 sayfa. ? A Changing World ? New Threats, New Responses, Report from the Danish Government on Priorities and Actions Against Terrorism, June 2004, 11 pages, www.um.dk. ? Chalk, Peter, William Rosenau, Confronting the ?Enemy Within?, Security Intelligence, the Police, and Counterterrorism in Four Democracies, RAND Corporation, 2004, 91 pages. ? Terrorism and Armed Conflict, Report on a Seminar co-organized by International Peace Research Institute (Oslo, PRIO) and Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Voksenasen, Oslo, 8-9 Aralık 2002, 32 sayfa. ? Schmitt, Michael N., Counter-Terrorism and the Use of Force in International Law, The Marshall Center papers, No. 5, November 2002, 107 Pages, www.marshallcenter.org. ? O?Connel, Mary Ellen, the Myth of Preemptive Self-Defense, the American Society of International Law, Task Force on Terrorism, August 2002, 24 pages.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ