Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ses aygıtını söz söylerken yönteme uygun hale getirebilecek, genel söyleyiş bozukluklarını düzeltebilecek, 2) Dil birimlerinin (ses, hece, sözcük, sözcük grubu, cümle) vurgu, ton, ezgi ve söyleyiş özelliklerini tanımlayabilecek ve metin uygulamaları yapabilecek, 3) Sözlü sunuma dayalı farklı metin türlerini hazırlayıp uygulayabilecek, 4) Konuşmayı bütünleyen bütün öğelere yönelik alıştırma ve uygulamalara yer vererek güzel konuşma becerisini kazanabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Güzel konuşmanın temel amaçları ve kavramları, yöntemleri, konuşmanın fiziki ve zihni unsurları üzerinde durulur. Diyalog, güzel konuşmaya yardımcı teknikler, önemli günler için konuşma hazırlama, konuşma içeriğinin düzenlenmesi, konuşmanın vücutla ilgili unsurları, konuşmayı etkileyen faktörler, şiir okuma teknikleri, münazara, açık oturum, panel, forum, sempozyum, konferans, televizyon yapımları üzerine çalışmalar, diksiyon ve önemi, Türkçenin doğru telaffuzunda önemli olan hususlar, doğru vurgu, doğru tonlama, metin ağırlıklı uygulamalar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Diksiyon, ses, konuşma, vb. giriş niteliğindeki kavramların tartışılması
2. Hafta
Sesle ilgili temel kavramlar: ses, söyleyiş (articulaticon) , ton (tone), tını (timbre), vurgu (stres), ezgi (intonation)
3. Hafta
Türkçede yer alan seslerin betimlenmesi
4. Hafta
Jest, mimik ve beden dillinin kullanımı
5. Hafta
Sözlü anlatımın ve sözlü dilin özellikleri
6. Hafta
Söylemin tasarlanması; sözlü anlatım türleri
7. Hafta
Önemli günler için konuşma hazırlama (resmi bayramlar, anma, vs.)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Seçilen şiir metinlerinin okunması
10. Hafta
Röportaj ve sözlü raporların sunumu
11. Hafta
Röportaj ve sözlü raporların sunumu
12. Hafta
Önemli günler için hazırlanan konuşmaların sunumu/ hazırlıksız konuşma yapma
13. Hafta
Önemli günler için hazırlanan konuşmaların sunumu/ hazırlıksız konuşma yapma
14. Hafta
Seçilen roman üzerinden iki öğrencinin eleştirel kitap sunumu ve sınıfa açık tartışma uygulaması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, Doğan. Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Bilgi Yay., 2002. Aksoy, Ömer Asım. Ana Yazım Kılavuzu. Adam Yay. Giray,Ülkü. Güzel Konuşma ve Okuma Kılavuzu. Ankara: Bilgi Yay. 2007. Hançerlioğlu, Orhan. Türk Dili Sözlüğü. Remzi Yay. Şiar, Yalçın. Doğru Türkçe. İstanbul: Metis Yay., 2003.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ