Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Edebiyat kuramları ve eleştirilerini öğrenebilecek, 2) Metinleri inceleyebilecek ve çözümleyebilecek, 3) Metinleri, yapı, içerik, dil ve anlatım bakımından değerlendirebilecek, 4) Söylem çözümlemesi yapabilecek, 5) Edebiyat-sosyoloji, edebiyat-psikoloji, edebiyat-tarih, edebiyat-kültür ilişkilerini açıklayabilecek ve disiplinler-arası çalışmalar gerçekleştirebilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Edebiyat eserlerinin insana özgü duyarlılıkları dile getirmesi hareket noktası alınarak Türk ve dünya edebiyatının önemli eserleri incelenecek. Edebiyatın insana özgü bireysel bir sanat eseri olduğu, edebiyat eserlerinin varlık amacından hareketle vurgulanacak.
Edebi yapıtlarda kişilerin yaratılması ve sunuluşu, Edebiyatta toplumun ve bireyin serüveni.
4. Hafta
Edebiyatta mekan, mekan-insan ilişkisi
5. Hafta
Edebiyat-köy ve kent olgusu, edebiyatta kentsel mekanlar
6. Hafta
Edebiyat ve göç. Edebiyata yansıyan şekliyle iç göç ve dış göç
7. Hafta
Edebiyatta zaman, zaman-insan ilişkisi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Edebiyatta kadın
10. Hafta
Edebiyatta feminist söylem
11. Hafta
Edebiyat-siyaset, edebiyat-ideoloji ilişkisi. Edebiyat-tarih, edebiyat-din ilişkisi
12. Hafta
Edebiyat-siyaset, edebiyat-ideoloji ilişkisi. Edebiyat-tarih, edebiyat-din ilişkisi
13. Hafta
Edebiyatımızda 12 Mart ve 12 Eylül Dönemi
14. Hafta
Popüler edebiyat
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akbayır, Sıddık (2004). Metin Bilgisi: (Okuma, Anlama, Yorumlama, Çözümleme). Samsun: Deniz Kültür Yayınları. Akerson-Erkman, Fatma (2010). Edebiyat ve Kuramlar. İstanbul: İthaki Yayınları. Alver, Köksal (2004), Edebiyat Sosyoloji İncelemeleri, Ankara: Hece Yayınları. Emre, İsmet (2005), Edebiyat ve Psikoloji, İstanbul: Anı Yayıncılık. Enginün, İnci (1997), Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, İstanbul: Dergah Yayınları. Kaplan, Mehmet (1997), Şiir Tahlilleri I, İstanbul: Dergah Yayınları. Kaplan, Mehmet (1999), Şiir Tahlilleri II, İstanbul: Dergah Yayınları. Korkmaz, Ramazan ve d. (2004), Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Moran, Berna, (2006). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, III Cilt, İstanbul: İletişim Yay., Özünlü, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual Yayınları. Soykan, Ömer Naci (2009), Edebiyat Sosyolojisi, İstanbul: Dönence Yayınları. Yalçın, Alemdar (2004), Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı (1923-1946), Ankara Akçağ Yayınları. Yalçın, Alemdar (2006), Siyasal ve Sosyal Açılardan Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı (1946-2000), Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
2
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ