Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yoğun bakımda olması gereken asgari standartlara göre yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarını tanımlar. 2) Yoğun bakımda hemodinamik değişimleri tanımlar. 3) Yoğun bakımda akut ve kronik durum ve hastalıkları tanımlar. 4) Yoğun bakım hastasının gereksinimlerini belirleyerek etik ilkeler doğrultusunda hemşirelik girişimlerini sıralar. 5) Yoğun bakım hastalarında kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tanımlar. 6) Yoğun bakım hastası ile iletişime girebilir ve uygun iletişim tekniklerini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi ön koşulu, HSH 320 Karmaşık Sağlık Sorunları Hemşireliğini almış ya da alıyor olmaktır.
DERS TANIMI
Bu dersin kapsamında öğrencinin yoğun bakım ortamı ve yoğun bakım gerektiren hastaları tanılama, yakın izlemi, uygulama ve değerlendirilmesi sürecine ilişkin bakımları ile ilgili kararlar verebilmesi konusunda gerekli beceri ve teorik bilgi verilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş ve dersin tanıtımı
2. Hafta
Yoğun bakım tanımı, Fiziki ortam, Yoğun bakım hemşiresinin rol ve görevleri, Yoğun bakımda ekip anlayışı
3. Hafta
Yoğun Bakım hastasında monitorizasyon ve hemodinamik değişimler ve hemşirelik izlemi
4. Hafta
Yoğun bakımda enfeksiyon kontrolü (Laboratuvar Tetkikleri İçin Kan, İdrar, Trakeal Aspirat, Sıvı ve Doku Örneklerinin
5. Hafta
Alınması)
6. Hafta
Yoğun bakımda solunum problemi olan hastada oksijen- optiflow-non-invaziv ve ınvaziv mekanik ventilasyon uygulamaları
7. Hafta
Yoğun bakımda kardiyak problemi olan hastada hemşirelik bakımı
8. Hafta
Yoğun bakımda nörolojik sorunlar ve hemşirelik bakımı
9. Hafta
ARA SINAV
10. Hafta
Yoğun bakımda ağrı, ajitasyon/sedasyon deliryum kontrolü
11. Hafta
Yoğun bakımda gastrointestinal/endokrin sistem sorunları ve hemşirelik bakımı
12. Hafta
Çoklu sistem sorunları ve bakımı: Sepsis ve yönetimi, çoklu organ yetmezlikleri
13. Hafta
Multiple travmalı hastanın bakımı
14. Hafta
Yoğun bakımda yaşlı hastada hemşirelik bakımı
15. Hafta
Yaşam sonu dönemde hemşirelik yaklaşımı, etik ikilemler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Akyol DA. Yoğun bakım hemşireliği, İstanbul Tıp Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 2017 2. Çelik MG, Altan A. Yoğun Bakım Hemşireliği el kitabı. Güneş tıp Kitabevi. 2019 3. Eti Aslan F, Olgun N. (Ed.) Yoğun Bakım Seçilmiş Semptom ve Bulguların Yönetimi, Akademisyen Tıp Kitabevi, 1. Baskı, Ankara, 2016. 4. Karadakovan A, Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. 5. Parsons EP, Kronish JPW. Yoğun Bakımın Sırları, Nobel Tıp Kitabevleri, 3.Baskı, İstanbul, 2009 6. Sole L.M, Kein G. D, Moseley M, C. Introduction to Critical Care Nursing, 7th Edition, 2017
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sunum,Soru-Cevap,Tartışma,Diğer,Örnek Olay İncelemesi,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
36
36
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
126
Toplam İş Yükü / 30
4,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ