Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile ve toplumun bakım gereksinimlerini fonksiyonel sağlık örüntüleri doğrultusunda tanılayabilecektir. 2) Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile ve toplum için duruma özgü uygulanabilecek hemşirelik girişimlerine karar verebilecektir. 3) Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile ve toplumun bakım gereksinimlerine uygun hemşirelik bakımını yasal ve etik ilkeler doğrultusunda verebilecektir. 4) Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile ve topluma yönelik sunulan bakımın sonuçlarını değerlendirebilecektir. 5) Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile ve toplumun gereksinimlerine yönelik öğretim/eğitim planlayabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu ders için önerilen başka bir ders bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Bu derste, sağlık durumunda yaşam döngüsü boyunca ortaya çıkan farklılaşmalar fonksiyonel sağlık örüntüleri ve hemşirelik tanıları çerçevesinde ve profesyonel bakım kavram, kuram ve ilkeleri doğrultusunda, problem çözme yöntemi ve hemşirelik girişimleri kullanılarak ele alınır.Sağlık durumunda farklılaşma olan birey, aile, toplumun bakım gereksinimlerinin değerlendirilmesi, tanılanması ve sağlanması konusunda bilgi ve beceri kazandırır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
I.Modül: Sağlığı Sürdürme: Hasta Olma-Hastaneye Yatmanın Birey ve Aile Üzerine Etkisi, Erişkin ve Çocukta Kronik Hastalık Yönetimi, Hastalık ve Hastaneye Uyumun Kolaylaştırılması, Hastaneye Kabul, Hasta Transferi, Taburculuk Süreci, Farmakolojiye Giriş, Erişkin ve Yaşlıda Hastalık Süreçleri ve Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit-Baz Dengesi ve Dengesizlikleri, Çocukta Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri
2. Hafta
II.Modül: Güvenlik ve Korunma: Çocuk ve Erişkinde Güvenli İlaç Uygulamaları, Kan Ürünlerinin Uygulanması, Güvenli İlaç Uygulamaları, Görüşme Teknikleri, Ağrısı Olan Çocuk ve Erişkin Hasta, Şok, Yara İyileşmesi, Çocuk ve Erişkinde Perioperatif Bakım
3. Hafta
Kanserli Birey ve Aile (Kanser Hücresinin Özellikleri, Kanserin sınıflandırılması, Tanı ve Evrelendirme), Antineoplastik İlaçlarla Tedavi Prensipleri, Semptom Yönetimi, Güvenlik ve Korunma Örüntüsünde Değişim Olan Çocuk ve Erişkin-Klinik Örnekler (Hepatitli Birey, MRSA, VRE; Bilinç Düzeyinde Değişim Olan Birey; İmmobil Hasta Bakımı; Hasta Güvenliği; Hemşirelikte Etik), Ölüme İlişkin Algılar I- II. MODÜL SINAVI
4. Hafta
Hemşirelik Süreci, Anksiyeteli Bireye Yaklaşım, Hasta Öğretimi, Klinik Uygulama
5. Hafta
Klinik uygulama
6. Hafta
III. Modül-Beslenme/ Metabolik: Beslenme Örüntüsünde Değişim Yaşayan Çocuk ve Erişkinin Değerlendirilmesi ,Klinik Örnekler (Çocuk ve Erişkinde Diabetes Mellitus,Diyabetli Hasta Eğitimi ve İnsülin Uygulaması, Oral Beslenemeyen Hasta: Enteral ve Total Parenteral Besleme, Malnutrisyonlar, Demir Eksikliği Anemisi, Sindirim Sistemini Etkileyen İlaçlar, Endokrin Sistemi Etkileyen İlaçlar, Beslenme Yön temleri-NG Tüp Takma, Gastrostomi, TPN, III. MODÜL SINAVI
7. Hafta
IV.Boşaltım Modülü :Boşaltım Örüntüsünde Değişim Yaşayan Çocuk ve Erişkinin Değerlendirilmesi, Boşaltım Örüntüsünde Değişim Yaşan Erişkin ve Bakımı (Üriner Sistem Enfeksiyonları, Taşlar, Obstrüksiyon; Akut Böbrek Yetmezliği; Kronik Böbrek Yetmezliği; Diyaliz Uygulamaları; Ostomisi Olan Bireyin Bakımı), Boşaltım Örüntüsünde Değişim Yaşan Çocuk ve Ailesinin Bakımı (Hipospadias-Epispadias, Fimozis-Anal Atrezi, Vezikoüretral Reflü, Vulvovajinitis, Akut Glomerulonefritis (AGN), Nefrotik Sendrom, Enüretik ve Enkopretik Çocuk ve Ailesinin Bakımı), Etik İlkeler, Üriner Sistemi Etkileyen İlaçlar, Laboratuvar Uygulaması: Üriner Kateterizasyon, Mesane Eğitimi, Lavman Uygulaması, Ostomi Bakımı ,IV. MODÜL SINAVI
8. Hafta
Klinik uygulama
9. Hafta
V.Modül-Aktivite/Dinleme: Aktivite-Dinlenme Örüntüsünde Değişim Yaşayan Çocuk ve Erişkinin Değerlendirilmesi (Koroner Kalp Hastalığı, AMI ve Disritmi,Konjestif Kalp Yetmezlikleri, Erişkinde ve Çocukta Kardiyak Kateterizasyon), Kas-İskelet Sistemini Etkileyen Durumlar (Osteoporoz ve Osteoartrit, Fraktürü Olan Birey ve Bakımı, Solunum Fonksiyonu ve Aktivite İle İlişkisi-Klinik Örnekler: (Bronkopnomoni, Bronşit, Bronşiolit, Akut Larenjit, ÜSYE, Pnomoni, Plevral Effüzyon, Obstrüksiyon, Astım, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı,Tüberküloz), Solunum Sistemini Etkileyen İlaçlar, Kardiyo-vasküler Sistemini Etkileyen İlaçlar
10. Hafta
Klinik uygulama
11. Hafta
Klinik uygulama
12. Hafta
Uyku Bozuklukları,: İnhalasyon Yolu İle İlaç Uygulaması, Oksijen Uygulaması, Airway Uygulaması, Aspirasyon, Trakeostomi Bakımı, Postural Drenej, Solunum ve Öksürük Egzersizleri, Solunuma Yardımcı Cihazların Kullanılması, Özel Durumlarda İletişim
13. Hafta
Seminer Ödevlerinin Sunumu
14. Hafta
Klinik uygulama
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
-Akdemir N., Birol L., (2020). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı. Akademisyen Kitapevi -Özer, S. (2019). "Olgu Senaryolarıyla" İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Tıp Kitapevi -Carpenito L. (2012) Çeviren: Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri -Can, G. (2019). Onkoloji Hemşireliği. 2. Baskı. Nobel Tıp Kitapevleri -Kapucu, S. Kutlutürkan, S. (2020). Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Onkoloji Hemşireliği. Hipokrat Kitapevi -Erdemir F., Kav S., Akman Yılmaz A.(2017) Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması(NIC). Çev.Bulechek GM., Butcher HK., Doctherman JM. Wagner C. Nobel Tıp Kitapevi.6.Baskı -Karadağ M. Bulut H.(2021). Cerrahi Hemşireliği Kavram Haritasi ve Akış Şemalı. Vize yayıncılık. 2. Baskı. Ankara -Erdil F., Özhan Elbaş N. (2016) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Ankara: 72 Tasarım Ofset Limited Şti. -Törüner E. K., Büyükgönenç L. (2017) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Ankara: Nobel Tıp Kitapevi -Çavuşoğlu, H. (2018). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Ankara: Sistem Ofset Basımevi -Frandsen G., Pennington S.S (2014). Abram's Klinik İlaç Tedavisi Hemşireler için Akılcı İlaç Uygulamaları. Çeviri Ed. Emine İyigün, Sevinç Taştan. 10. Baskı Akademisyen Tıp kitapevi -Akın, D.(2021). Sağlık Bilimleri İçin Farmakoloji. Akademisyen Kitapevi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Sunum,Tartışma,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
20
Uygulama/Pratik
1
30
Diğer
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
3
6
Kısa Sınavlara hazırlık
10
8
80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
12
168
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
6
84
Ara Sınava Hazırlık
2
8
16
Laboratuvar
14
6
84
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
450
Toplam İş Yükü / 30
15
Dersin AKTS Kredisi
15
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ