Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavramları açıklayabilecek 2) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerini ve bireye ve topluma etkilerini tartışabilecek 3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin sağlığa/üreme sağlığına etkisini değerlendirebilecek 4) Üreme sağlığı sorunlarının önemini, nedenlerini ve toplumsal cinsiyetle ilişkisini açıklayabilecek,
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Bu ders; toplumsal cinsiyetle ilgili kavramları temel alarak bireyin yaşam evrelerindeki üreme sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli bilgi ve yaklaşımları kazandırır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Toplumsal cinsiyet ve üreme sağlığı ile ilgili temel kavramlar
2. Hafta
Toplumsal cinsiyetin sağlığa/üreme sağlığına etkisi
3. Hafta
Seminer Hazırlık
4. Hafta
Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler
5. Hafta
Toplumsal cinsiyet farkındalığının artırılması için Ulusal düzeyde yapılanlar ve yapılması gerekenler
6. Hafta
Toplumsal cinsiyet farkındalığının artırılması için Uluslararası düzeyde yapılanlar ve yapılması gerekenler
7. Hafta
Üreme Hakları/Cinsel Haklar
8. Hafta
Seminer Hazırlık
9. Hafta
1. vize
10. Hafta
Film gösterimi
11. Hafta
Seminer Sunumları
12. Hafta
Seminer Sunumları
13. Hafta
Seminer Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Büyükkayacı Duman N (editör),(2018). Cinsel Sağlık, Nobel tıp kitabevi ltd.şti. İstanbul 2. Ecevit Y.,Karkıner N,.(editörler).(2011) Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Yayını. 4. Baskı Eskişehir. 3. Bora A . (2011) Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık- çok boyutlu yaklaşımlar, İstanbul Bilgi Üniversitesi sosyoloji ve eğitim çalışmaları birimi (seçbir), www.secbir.org 3. org/images/haber/2011/01/15-aksu-bora.pdf. 4. Edit:Altun D, Toker H (2017). Toplumsal Cinsiyet-farklı disiplinlerden yaklaşımlar. NikaYayınevi.Ankara 5. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. (2009). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013 (2.bs.). Ankara: Gizben Matbaacılık 6. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA). (2018). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 7. Türkiye? de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. (2014). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Ankara. 8. Akın, A. (2003). Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Hacettepe Üniversitesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Kütüphanesi Sağlık Bilimleri Genel Koleksiyon. Yer No: HQ1075T67512003 9. Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Sistem Yayıncılık 10. Vefikuluçay D, Zeyneloğlu S, Eroğlu K, Taşkın L. (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin ToplumsalCinsiyet Rollerine İlişkin BakışAçıları .Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi cilt 3/2, sy: 26?38, 11. Taşkın, L. (2016). ? Cinsel sağlık/Üreme Sağlığı ? içinde Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği , VIII.,Sy: 17-33 Baskı Özyurt Matbaacılık, Ankara 12. Eroğlu K. (2015) kadın ve üreme sağlığına genel bakış? içinde Edit: Coşkun A. (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı sy: 15-38 Koç Üniversitesi Sanerc Yayınları 13. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Özel Dergisi (On-line) a) Toplumsal cinsiyet özel sayısı b) Cinsellik ve cinsel Sağlık Özel Sayısı 2016 cilt 2, sayı 1 c) İncinebilir Kadınlar Özel Sayısı 2018 cilt 4 sayı 1 d) Üreme Sağlığı Özel Sayısı 2017 cilt 3, sayı 3 e) Onkoloji ve Kadın Sağlığı Özel Sayısı 2017 cilt 3, sayı 1 f) Kadın sağlığı ve şiddet özel sayısı 2016 cilt2, sayı 2 g) İnfertilite Hemşireliği Özel Sayısı 2016 cilt 3, sayı 3 h) Kadın Sağlığı özel sayısı 2015 cilt 1, sayı 2 i) Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesinde hemşirenin rolü cilt 1 2019 14- İsmihan Atay (ed. HÜ) (2015) Cinsel Gelişim ve Eğitim. Hedef CS Basın Yayın, Ankara 15- Cinsel Sağlık Eğitimi (2008). İnsan kaynakları geliştirme Vakfı yayını, İstanbul 15- Keçe Cem (2016) Terapide Bir Gün. Pusula Yayınevi ,Ankara
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
28
28
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
12
12
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
24
24
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ