Anasayfa  »  Sağlık Bilimleri Fakültesi »  Hemşirelik Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SAĞLIK VE HEMŞİRELİK I HSH105 Birinci Yarıyıl (Güz) 4 + 4 8

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS8
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Ziyafet Uğurlu
Doktor Öğretim Üyesi Cansu Akdağ Topal
Doktor Öğretim Üyesi Burhan Alper Beder
Öğretim Görevlisi İlçim Ercan Koyuncu
Öğretim Görevlisi Betül Şahin Kılınç
Öğretim Görevlisi Aysel Abbasoğlu
Araştırma Görevlisi Emine Koç
. Sbf Kurul
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Hemşireliğe ait temel kavramları tanır.
2) Hemşirelik süreci ve aşamalarını kavrar.
3) Birey, aile ve toplum sağlığını etkileyebilecek faktörleri tanımlar.
4) Sağlığın korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi kavramlarının birey, aile ve toplum düzeyindeki önemini kavrar.
5) Temel iletişim tekniklerini kavrar
6) B
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERBu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMIHemşirelik kavramlarının biyolojik ve sosyal bilim kavramları ile entegre edildiği bu derste, profesyonellik, hemşireliğin tarih boyunca geçirdiği aşamalar, bakımın temel kavramları (insan-sağlık-hastalık-çevre-bütüncüllük anlayışı) ve modelleri, bakımda sistematik yaklaşımlar, iletişim modelleri, sağlık ve sağlığı etkileyen faktörler incelenir. Öğrenci bu derste sağlığın ve bakım hizmetlerinin dinamik yapısını, sağlık ekibi içinde hemşirenin rolünü anlar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta GİRİŞ VE TANIŞMA, Ödev Sunum Gruplarının Oluşturulması, Normal Yaşam Döngüsü ve İnsan Kavramı,Sağlık ve Hastalık Kavramı, Geçmişten Günümüze Hemşirelik,Hemşirelikte Bakım Kavramı
2. Hafta Sağlığı Etkileyen Etmenler, Kültür, Psiko-sosyal etmenler, Bilişsel-davranışsal etmenler, Profesyonellik Kavramı
3. Hafta Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme, Sağlığı Etkileyen Çevresel Etmenler
4. Hafta Sağlığı Etkileyen Sosyoekonomik Etmenler
5. Hafta Devlet Demiryolları Fabrikası-İşyeri ziyareti
6. Hafta Sağlığı Etkileyen Psiko-Sosyal Etmenler, Sağlığı Etkileyen Bireysel-Davranışsal Etmenler, Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Örgütlenmesi
7. Hafta Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Örgütlenmesi, Epidemiyolojide Temel Kavramlar, Epidemiyolojide Kullanılan Yöntemler ve Kullanım Alanları, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Ve Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi, Sağlık Düzeyi Göstergeleri, Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme, Birincil Koruma (Sağlık Eğitimi, ikincil koruma (Erken Tanı)Üçüncül Koruma
8. Hafta I. ARA SINAV,Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme Uygulamaları, Toplum, Aile ve Birey Sağlığının Değerlendirilmesi, Evrensel Güvenlik Önlemleri
9. Hafta Sağlık Hizmet Sunumunda Temel İlkeler, Ev Ziyareti ve Yararları,Ev Ziyaretinde Temel İlkeler,Ev Ziyaretlerinin Amacı,Ev Ziyareti Süreci,Danışmanlık İlkeleri, Toplum Sağlığı Vaka Çalışması, Bağışıklama
10. Hafta YAŞAM İLKELERİ , Değerler, İnançlar, Spirituellik, ROL-İLİŞKİ, İletişim, Çocukla İletişim, BİŞİSEL ALGISAL, Uyku ve Dinlenme
11. Hafta II. ARA SINAV, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Toplumsal cinsiyet ve üreme sağlığı, Sunum Hazırlama İlkeleri
12. Hafta Aile Sağlığı Merkezi Ziyareti
13. Hafta Hemşirelik Süreci ve Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri, Hemşirelik Sınıflama Sistemleri(Hemşirelik Tanıları-NANDA, Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC, Hemşirelik Sonuçları Sınıflaması-NOC)
14. Hafta Ödev Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1. Şenol Çelik S., Karadağ A. (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.
2. Güler, Ç., Akın L. (2012). Halk Sağlığı: Temel Bilgiler. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
3. Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Etki Matbaacılık, İzmir.
4. Erdemir, F, Kav, S., Akman Yılmaz, A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
5. Atabek, TA, Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Esasları. Akademi Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul.
6. Erci, B. (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
7. Erdemir, F. (2012). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
8. Kapucu, S., Akyar, İ., Korkmaz, F. (2018). Pearson Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Pelikan Yayınevi, Ankara.
9. Allender, J., Rector, C., Warner, K. (2014). Community Health Nursing: Promoting and Protecting the Public's Health. 8 edit. Lippincott Williams & Wilkins Publishers.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sunum,Eğitim-Uygulama,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Ödev120
Mini-Sınav115
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav212
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14684
Final Sınavına Hazırlık122
Ders Saati14456
Ara Sınava Hazırlık248
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)5630
Uygulama14456
Toplam İş Yükü239
Toplam İş Yükü / 307,96
Dersin AKTS Kredisi8
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2  X   X   X   X   X  
P3  X     X   X   X  
P4  X   X   X     X  
P5  X   X   X   X   X  
P6        X   X  
P7           
P8           
P9    X       X  
P10           
P11           
P12           
P13           
P14           
P15           
P16    X