Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Görüntüyü oluşturan temel unsurları, sinema ve televizyonun estetik öğelerini tanır ve bunların işlevlerini öğrenir. 2) Sinema ve televizyonda görüntünün önemini ve işlevini, görüntüsünün nasıl oluşturulması ve düzenlenmesi gerektiğini öğrenir. 3) Görüntü düzenleme pratikleri/deneyimi kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste bir yandan, sinema ve televizyonda etkili bir anlatım için görüntülerin amaca uygun bir şekilde nasıl oluşturulması ve düzenlenmesi gerektiğinden yola çıkılarak görüntü düzenlemesinde yararlanılan görsel öğeler ve bu öğelerin işlevleri, subjektif etkileri tartışılırken diğer yandan da sinema ve televizyonun estetik gereklerini ve potansiyelini tanıyarak bunları etkili bir iletişim için nasıl kullanılacağı tartışılacak ve sinema ve televizyon anlatımının estetik sorunlarına odaklanılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sanat, sanatçı, sanat eseri, güzellik kavramı. Estetik kavramı ve estetiğin görüntü sanatlarıyla ilişkilendirilmesi.
2. Hafta
Görsel ve işitsel algılama.
3. Hafta
Görüntü öğelerinin görsel anlatımdaki yeri ve önemi.
4. Hafta
Sinema ve televizyonda görüntünün işlevleri. Görüntü düzenlemesi: Tanımı ve amaçları.
5. Hafta
Görselleştirme ve görüntüleme. Görüntüleme sürecinde "hareket". Görüntü düzenlemesinde hareketle ilgili kurallar.
6. Hafta
Çerçeve, çerçeveleme, çerçevelemede etkin olan öğeler, çerçeveleme teknikleri.
7. Hafta
Sahne uyumu: Konum, bakış ve hareket uyumu ve sahne çizgisi kuralı.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Görsel dikkatin bir noktaya toplanması ve izleyiciyi " ilgi merkezi"ne yöneltmek, Bir sahnede kameraların yerleştirilmesinde "üçgen ilkesi" ve üçgen ilkesinin temel uygulamaları.
10. Hafta
Dialoglu sahnelerin görüntü düzenlemesinde temel gövde ve kamera konumları.
11. Hafta
Görsel denge. Kameranın bir iletişim aracı olarak iletişim işlevleri
12. Hafta
Görüntü düzenlemesinde görsel fotoğrafik öğeler (şekil, çizgi, doku, ton, renk, vb.)
13. Hafta
Görüntü estetiğinin yapısal iki alanı: Görüntü ve ses. Sinema ve televizyonda estetik açıdan aydınlatma
14. Hafta
Estetik bir enerji olarak ses, sesin temel öğeleri ve sesin işlevleri, ses ve görüntü ilişkisi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Çerkes Karadağ. Görme Kültürü: Görüntüler Evreni. Doruk Yayımcılık, Ankara, 2004. Herbert Read. Sanatın Anlamı. (Çev. Güner İnal ve Nuşin Asgari), ikinci baskı, İstanbul, 1974. Herbert Zettl. Sight Sound Motion: Applied Media Aesthetics. California:Wadsworth Publishing Company, 1973. Levend Kılıç. Görüntü Estetiği. İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2000.Robert Edmonds. The Sights and Sounds of Cinema and Television: How the Aesthetic Experience Influence Our Feelings. New York: Teachers College Press, 1982.Seyide Parsa. Televizyon Estetiği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Yayın No: 6, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1994.Susan Sontag. Fotoğraf Üzerine. (Çev. Reha Akçakaya,), Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul, 1993.Video Sanatı: Eleştirel bir bakış. Derleyen: Levend Kılıç. Hil Yayın, İstanbul, 1995.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Uygulama/Pratik
1
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
70
70
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ