Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  İletişim ve Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SİNEMA TARİHİ RTS245 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Filmi tarihsel-kültürel bağlamı içinde değerlendirmeyi öğrenir.
2) Bir filmi (ya da akımı) öncülleri ve ardıllarını (filmin ortaya çıkmasına neden olan etkenleri ve filmin sinema tarihinde yarattığı etkiyi) dikkate alarak kavrar.
3) Sinemayı dünya tarihiyle, düşünce akımlarıyla ve bireysel yaşamla ilişkilendirme becerisi edinir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMISinema Tarihi dersi, sinema alanında sağlam bir altyapıya sahip olmak ve filmleri gerek üretildiği dönemle, gerekse diğer kuramsal alanlarla ilişkilendirmek isteyen öğrenciler için tasarlanmıştır. Bu bağlamda, derste sinema işlenecek olan tarihindeki akımların da, birbirleriyle olan bağına dikkat çekilecektir. Dönem ve akımları tam anlamıyla kavrayabilmek adına, derste ele alınan her akıma ilişkin örnek filmler gösterilip tartışılacaktır. Dersi aldıktan sonra sahip olacakları birikim, sinemaya yönelik bilgisini daha çok derinleştirmek isteyenler için tasarlanmış olan Dünya Sinema Tarihi dersine de altyapı oluşturacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma / Sinemanın ortaya çıkışını hazırlayan koşullar / Edison, Lumiere Kardeşler ve Melies'ye ait filmlerin gösterimi / bu filmler bağlamında sinemada gerçekçilik ve dışavurumculuk eğilimlerinin tartışılması.
2. Hafta ABD'de Sessiz Sinemanın Öncü İsimleri: D. W. Griffith, B. Keaton, C. Chaplin, E. Stroheim.
3. Hafta Örnek Film Gösterimi & Tartışma: Altına Hücum (C. Chaplin, 1925)
4. Hafta Sovyet Sineması ve Kurgunun Özsel Konumu.
5. Hafta Örnek Film Gösterimi & Tartışma: Potemkin Zırhlısı (S. Eisenstein, 1925)
6. Hafta Dışavurumcu Gelenek ve Alman Sinemasının Yükselişi
7. Hafta Örnek Film Gösterimi & Tartışma: M (F. Lang, 1930).
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Şiirsel Gerçekçilik ve 30'lar Fransız Sineması
10. Hafta Örnek Film Gösterimi & Tartışma: Büyük Yanılsama (J. Renoir, 1937)
11. Hafta Amerikan Film Endüstrisinin Gelişim Süreci: Buhran Yılları.
12. Hafta Amerikan Film Endüstrisinin Gelişim Süreci: Soğuk Savaş Yılları.
13. Hafta Örnek film Çözümlemesi: Sunset Bulvarı (Sunset Blvd, Billy Wilder, 1950).
14. Hafta Modern Sinemanın doğuşunu oluşturan koşullar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARTeksoy, Rekin, (2005) Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayıncılık. (zorunlu)
Monaco, James, (2007) Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, İstanbul, Oğlak Yayıncılık. (zorunlu)
Kolker, Robert (2010), Değişen Bakış, çev. Ertan Yılmaz, Ankara, De Ki Yayınevi.
Bazin, Andre, () Sinema Nedir
Abisel, N. Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Yayınevi.
DÜNYA SİNEMA TARİHİ, Editör: Geoffrey Nowell - Smith, Çeviren: Ahmet Fethi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003
ÇAĞDAŞ SİNEMANIN SORUNLARI Andre Bazin,(Çev.: Nijat Özön), Bilgi Yayınevi, Ankara, 1966.
SİNEMA DERSLERİ Sergey M. Eisenstein, (Çev.: Engin Ayça), Hil Yayınları, İst,1986
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİTartışma,Soru-Cevap,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık16060
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık15050
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Toplam İş Yükü156
Toplam İş Yükü / 305,2
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7      X
P8  X   X   X
P9  X    
P10  X   X  
P11    X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X    
P16  X   X   X
P17     
P18  X   X   X
P19    X   X
P20    X   X
P21     
P22  X   X  
P23    X   X
P24     
P25  X   X   X