Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kurumsal liderlerin kurumsal sosyal sorumluluk programlarını geliştirirken karşılaştıkları karmaşık sorunları analiz ederek, bunun nasıl bir rekabet avantajı kaynağı olabileceğini anlayacaklardır. 2) Kurumsal sosyal sorumluluk uygulamasının kurum kültürü üzerindeki etkisini, özellikle sosyal konularla ilgili olduğu için analiz eden öğrenciler kurumsal stratejinin bu çerçevede nasıl şekillendiğini örnekler üzerinden deneyimleyeceklerdir. 3) Kurumsal sosyal sorumluluğu paydaş bakış açısıyla anlayacak, tanımlayacak ve değerlendirebilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Avrupa Komisyonu'nun yaptığı tanımlamaya göre kurumsal sosyal sorumluluk; işletmelerin,
gönüllülük esasına dayalı olarak sosyal ve çevresel meselelerini, örgütsel faaliyetleriyle ve
sosyal paylaşlarıyla olan etkileşimleriyle bütünleştirebildiği bir kavramdır. Birleşmiş Milletler
Ticaret ve Kalkınma Konferansı (UNCTAD) ise kurumsal sosyal sorumluluğu işletmelerin bir
toplumun ihtiyaçları ve amaçlarıyla ne kadar ilgili olduğu çerçevesinden ele almaktadır. Ders
içinde kurumsal sosyal sorumluluk kavramını doğru anlayabilmek için öncelikle "paydaş
teorisi"si üzerinde durulacaktır. Daha sonra da günümüzde yaşanan değişimler sonucunda
işletmelerin geçmişe oranla kurumsal sosyal sorumluluk anlayışlarını nasıl değiştirdiklerini ve
bu değişim sonucunda ortaya bir takım yeni kavram ve uygulamaların çıktığı incelenecektir;
iş ahlakı, sosyal denetim, etik denetim, sosyal raporlama, kurumsal vatandaşlık gibi.
Kurumsal sosyal sorumluluk konusunu yönetimin bir parçası haline getiren şirketler sadece
ekonomik kazanımlar elde etmekle kalmayıp, toplumsal saygınlık da kazanarak kurum ve
marka imajları da değer kazanmaktadır. Ders içinde gerek Türkiye'den gerekse Dünya
ülkelerinden çeşitli örnekler gösterilerek kuramsal bir yaklaşım sergilenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramının Oluşumu
2. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Kapsamı ve Sınırları
3. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Avantajları ve Dezavantajları
4. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumlulukta Küresel Standartlar: Avrupa Birliği, Dünya Sağlık Örgütü, Birleşmiş Milletler.
5. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluğa Tüketicinin Bakışı
6. Hafta
Halkla İlişkiler ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk
7. Hafta
Paydaş Teorisi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Marka İlişkisi
10. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve İtibar Yönetimi
11. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kriz Yönetimi
12. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Dijital İletişim
13. Hafta
Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sivil Toplum Örgütleri
14. Hafta
Sosyal Açıdan Sorumluluk Taşıyan İş Uygulamaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Philip Kotler & Nancy Lee, "Kurumsal Sosyal Sorumluluk" Tuğçe Görel Boran, "Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Türkiye'den Uygulama Örnekleriyle", Beta Yayıncılık Murat Koçyiğit, "Halkla İlişkiler ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk" Eğitim Yayınevi Seçil Deren Van Het Hofc ve Sibel Hoştut, "Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Kavramlar, Uygulama ve Örnekler", Nobel Akademik Yayıncılık Ayşe Gedikçi Öndoğan, "Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Kurumsal İtibara Etkisi", Hiperlink Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
15
30
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ