Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilimsel araştırmanın temellerini açıklar. 2) Bilimsel araştırma türlerini açıklar. 3) Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklar. 4) Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri açıklar. 5) Bir araştırma önerisi hazırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, bilimsel araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını incelemek için tasarlanmıştır. Derste, araştırma sorusu bulma, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, ölçme, veri toplama, veri analizi, yorumlama ve rapor yazma teknikleri konuları incelenmektedir. Etik kavramı ve etik kuramları, araştırma etiği ve yayın etiği, etik dışı davranışlar konuları ele alınmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Araştırmanın doğası. Bilgiye ulaşmanın yolları, araştırma türleri ve genel araştırma yöntemleri
2. Hafta
Araştırmanın amacı, problemi, araştırma sorusu, iyi bir araştırma sorusunda olması gereken özellikler.
3. Hafta
Araştırmada değişken türleri. Araştırma hipotezinin anlamı.
4. Hafta
Literatür taraması ve yöntemleri.
5. Hafta
Örneklem seçim yöntemleri. Araştırmada dış geçerlik.
6. Hafta
Ölçme araçları çeşitleri.
7. Hafta
Araştırmada istatistiğin kullanılması.
8. Hafta
Araçlardan elde edilen puanların geçerlik ve güvenirliği
9. Hafta
Araştırmanın iç geçerliği ve etkileyen faktörler.
10. Hafta
Verilerin analizi ve analiz sonuçlarının raporlanması.
11. Hafta
Deneysel yöntemler
12. Hafta
Korelatif ve karşılaştıma araştırmaları
13. Hafta
Araştırma ve etik. Temel etik prensipler.
14. Hafta
Alan taramaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 2017, 1-360. Yıldırım, A. L. İ., & Simsek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 baski: 1999-2018). Patton, M.Q. (1990) Qualitative evaluation and research methods (2?J ed.), Newbury Park, CA: Sage.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama,Eğitim-Uygulama,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
7
7
49
Ders Saati
1
14
14
Ara Sınava Hazırlık
7
7
49
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
1
1
Atolye Çalışması
6
1
6
Toplam İş Yükü
205
Toplam İş Yükü / 30
6,83
Dersin AKTS Kredisi
7
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ