Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Alanda var olan kuramsal bilgi hakkında derinlemesine bilgi sahibi olunur. 2) Psikanalizmin özellikle görsel sanatlara olan etkisi ve kullanımı hakkında bilgi edinilir. 3) Bilinçaltı kuramının görsel iletişimde teknik kullanımı ve örnekleri üzerinde bilgi edinilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Sanat ve psikolojinin kuramsal ve uygulamalı olarak birbirini etkilediği alanda, özellikle psikanalitik kuram çerçevesinde ortaya çıkan tartışmalar ele alınır. Bu alanda gelişen temel kuram, Tasarım ve uygulamalar ele alınır. Sanatsal algı, sanatçı psikolojisi, eserin alımlayıcıda yarattığı temel psikolojik etki, sanat ve bilinçaltı etkileşimi, bilinç ve bilinçaltı kuramları, kollektif bilinçaltı ve bunun sanata etkisi gibi tartışma konuları incelenir. Ayrıca, sanat, düşünce, duygu ve bilinçaltı kavramından hareketle görsel sanatlar etkileşimi ve uygulamaları incelenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sanat psikolojisinde temel kavramlar
2. Hafta
Sanat psikolojisi: bilinç bilinç dışına giriş
3. Hafta
Duyum-Algı-düşünme-soyutlama-imgesel düşünme
4. Hafta
Sanat Psikolojisinde kuramlar:Wertheimer, Gestalt, Fechner, Worringer
5. Hafta
Psikanalitik sanat kuramı: Freud-Jung-Lacan
6. Hafta
Psikanalitik sanat kuramı
7. Hafta
Psikanalizm ve görsel sanatlar
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Art terapi-görsel kültür, tasarım ve uygulamaları
10. Hafta
Deliler ve Dahiler (G.Venzmer) kitap incelemesi
11. Hafta
Sinema-TV ve Psikanalizm
12. Hafta
Reklam ve Bilinçaltı reklam içeriği uygulamaları
13. Hafta
Müzikal ifade ve Psikanalizm
14. Hafta
Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Sanat Psikolojisiyle ile ilgili tüm kitaplar, alanı besleyen tüm filmler, yayınlar, dersin kaynağı olarak önem taşımaktadır. Arnheim Rudolf, New Essays on the Psychology of Art, California Press, USA 1986 Ching, F. D. K.; Architecture: Form-Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York, 1996 Bozkurt N.,Estetik Kuramlar, Ara Yay. İstanbul 1992 Tunalı İ., Estetik, Remzi kitabevi, İstanbul 10 Baskı 2007 Gabbar K. Glen, Psikiyatri ve Sinema (çev.Yusuf Eradam) Okuyan Us Yay. İstanbul 2001 Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Freud S., Sanat ve Sanatçılar Üzerine, (çev. Kamuran Şipal) Bozak Yay. 1979 İstanbul Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London,1971 Norberg-Schulz, C.; Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture,New York, 1980 Rasmussen, S. E.; Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1994. Venzer Gerhard, Deliler ve Dahiler, (çev. Gürsel Aytaç) Omnia, İstanbul, 2010 Roth, L. M., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2000. Zevi, B., Architecture as Space, Horizon Press, New York, 1957.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
8
8
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
6
6
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
4
4
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
14
1
14
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ