Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ürün ve ambalaj tasarımı ilişkileri ve özelliklerini bilir. 2) Ürüne yönelik hedef kitlenin beklentilerini ve özelliklerini belirler. 3) Mukavva katlama, boyutlama, şişe tasarımı gibi süreçlerle üç boyutlu forma dair temel bir anlayış geliştirir. 4) Pazarlamada ambalajın etkinliğine dair farkındalığa sahip olur. 5) Ambalaj ve malzeme ilişkisini kurarak uygun malzemeyi seçer. 6) Ambalaj için kurumsal kimliğini yansıtabilecek, rafta benzerlerinin içinden öne çıkabilecek yaratıcı bir biçim geliştirir. 7) İki/üç boyutlu nesneleri görme/algılama, yorumlama becerisi gelişir. 8) Üç boyutlu ambalaj taslağı hazırlar. 9) Ambalaj ve malzeme ilişkisini kurarak uygun malzemeyi seçer.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, öğrencilerin ambalaj tasarımında, kullanılan tasarım yöntemlerini ve üretim tekniklerini doğru biçimde kullanabilmelerini sağlamaktır. Detaylı briflerle çalışarak öğrenciler farklı projeler ve müşteriler için ambalaj tasarlamayı deneyimleyeceklerdir. Üç boyutlu görmek ve tasarlamak, kitle / özel tasarım, hedef piyasaya yönelik tasarım, eğlenceli tasarım, yeni ürün sürümü dersin ana konularıdır. Dönem boyunca verilen projeler öğrencilerin ambalajlamanın farklı teknik ve şekillerini deneyimlemelerini sağlar. Öğrenciler farklı alıştırma ve projeler sayesinde hem kavramsal hem de ticari yönden ambalaj tasarımının inceliklerini öğrenirler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş, Dersin içeriğini, amacını ve hedefini belirtme ve yapılacak uygulama ve projelerin tanıtımı
2. Hafta
Ders tanıtımı, konuların işlenişi ve yapılacak uygulamalar
3. Hafta
Ambalajın özellikleri, amacı, önemi, tarihi ve gerekliği/ Ambalaj tasarımında klasik ve çağdaş-yenilikçi yaklaşımlar/ İnceleme ve çözümleme
4. Hafta
Ambalaj tasarımında klasik ve çağdaş-yenilikçi yaklaşımlar/Stüdyo çalışması ve ödev
5. Hafta
Ambalajda rengin psikolojik etkisi, hedef kitle ve tasarım ilkeleri ve uygulamaları
6. Hafta
Çeşitli boyut ve biçimlerde ambalaj örneklemeler/ Stüdyo çalışması ve ödev
7. Hafta
Ambalajda yüzey ve form ilişkisi, kutu çeşitleri, malzeme seçimi ve ürüne olan etkisi
8. Hafta
Ambalaj maket ve model uygulamaları
9. Hafta
Arasınav
10. Hafta
Ambalaj tasarımında yaratıcı unsurlar Stüdyo çalışması ve ödev/ Etiket, ambalaj üzeri etiketleri, çeşitleri ve önemi
11. Hafta
Tasarımda bıçak ve kalıp tanımlaması; farklı form yüzeyli ambalajlar / Proje geliştirme, Stüdyo çalışması ve ödev
12. Hafta
Ambalaj kapakları, tanımı ve çeşitleri; bilgisayarda etiket ve kapak tasarımı/ Eskiz çalışmaları ve değerlendirilmesi
13. Hafta
Orijinal eskizin belirlenmesi, renklendirilmesi ve maket üzerinde çalışmaların sunumu
14. Hafta
Ambalaj maket ve model uygulamaları
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Başarılı Ambalaj, Meyers, M. Herbert, Rota yayıncılık, İstanbul, 2003 Etkili Ambalaj Tasarımı, Gültekin Erdal. Dora Yay. 2009 What is Packaging Design, Giles Calver, Rotovision, 2004 Experimental Formats & Packaging. Daniel Mason And Roger Fawcett. Rotovision, 2004 Effective Visual Communication. Rotovision, 2005 One Color Graphics (The Power Of Contrast). Rockport, 2002 A Smile In The Mind. Beryl Mcalhone. David Stuart Helmut Schmid: Design Is Attitude, By Philipp Teufel, Fjodor Gejko, Viktor Malsy, 2006 Graphic Design For The 21St Century. Charlotte & Peter Fiell. Taschen, 2003 More Packaging Prototypes, Edward Denison, 2006 Package Design 2004: Jpda Members? Work Today, The Curators, Azur Corporation, 2006 The Packaging Designer?s Book Of Patterns, George L. Wybenga And Laszlo Roth, 2005
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Proje,Eğitim-Uygulama,Sunum,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
5
30
Uygulama/Pratik
2
10
Proje
2
40
Devam
1
10
Toplam(%)
90
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
90
Finalin Başarıya Oranı(%)
10
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
10
1
10
Final Sınavına Hazırlık
1
4
4
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
8
2
16
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Proje
3
10
30
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ