Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Görsel bir iletişim çıktısı ortaya koymak amacıyla veri toplama, organize etme ve sunma konusunda pratik kazanır. 2) Görsel iletişimde zaman, mekan ve konu özelinde içerik üretebilecek farkındalığı ve teorik donanımı edinir. 3) Amaca yönelik, anlamlı anlaşılır ve okunabilir, ayrıca estetik nitelikte veri düzenlemeleri yapabilir. 4)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bilgilendirme tasarımı, bilginin görsel araçlar vasıtasıyla aktarılması için yapılan düzenlemeler bütününü ifade eder. Bilgilendirme tasarımı ile doğru zamanda doğru kişiye doğru bilgi sunmak amaçlanır. Bilgilendirme tasarımı ürünlerine toplumsal yaşamın her alanında ihtiyaç vardır; zira bu ürünler, insanlara nerede nasıl davranılması gerektiğinden yer-yön bulmaya dek pek çok farklı konuda fayda sunarak, toplumsal ahengin bozulmaması için çalışır. Dolayısıyla bilgilendirme tasarımı ürünleri bünyesinde tasarımsal öğeleri barındırması kadar bilgi taşıma ve iletme amacını da barındırır. Bu nedenle ürünler, hem açık ve anlaşılır hem de estetik nitelikte olmalıdır.
Ders kapsamında hedeflenen öğrencileri bilgilendirme tasarımının kavramsal ve tarihsel geçmişi ile önemi hakkında bilgilendirmek ve bu alanda görsel iletişim tasarımı bağlamında nasıl yaratıcı ve üretken olabileceklerini göstermektir.
Öğrenciler hazırlayacakları iki ayrı proje ile edindikleri teorik bilgileri uygulama fırsatı bulacak ve bilgilendirme tasarımı alanında deneyim kazanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilgilendirme Tasarımı Nedir? Kavram Tanımı ve Uygulama Alanları.
2. Hafta
Bilgilendirme Tasarımının Tarihsel Süreç İçerisindeki Gelişimi.
3. Hafta
Bilgilendirme Tasarımının Temel Öğeleri Ve Prensipleri.
4. Hafta
Bilgilendirme Tasarımının Kullanım Alanları ve Örnekleri.
5. Hafta
Bilgilendirme Tasarımı Bağlamında "Veri" ve ?Büyük Veri? Kavramları, Kullanımı ve Önemi. Veri Görselleştirme (Data Visualization).
6. Hafta
Verilerle Hikaye Anlatımı: Proje 1. Veri Görselleştirme Bağlamında Proje Fikirlerinin Belirlenmesi, Geliştirilmesi ve İlk Taslak Çizimler.
7. Hafta
Proje 1- Stüdyo çalışması, geliştirilen fikirler üzerine daha fazla kritik ve yorumlar.
8. Hafta
Proje 1 - Tasarım fikirlerinin tam çalışmalara dönüşmesi.
9. Hafta
Proje 1- Sunumlar
10. Hafta
Bilgilendirme Tasarımı Bağlamında Zaman, Mekan ve Konu İlişkisi Kurmak. Çevresel Bilgilendirme Tasarımı Türleri: Yönlendirme ve İşaretleme Tasarımı, Sergileme Tasarımı, Yer İmleri ve Piktogramlar.
11. Hafta
Zaman, Mekan, Konu Özelinde Hikaye Anlatımı: Proje 2. Çevresel Bilgilendirme Tasarımı Bağlamında Proje Fikirlerinin Belirlenmesi, Geliştirilmesi ve İlk Taslak Çizimler.
12. Hafta
Proje 2- Stüdyo çalışması, geliştirilen fikirler üzerine daha fazla kritik ve yorumlar.
13. Hafta
Proje 2- Tasarım fikirlerinin tam çalışmalara dönüşmesi.
14. Hafta
Proje 2 - Sunumlar
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Kitapları:
Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, Tevfik Uçar, İnkılap Yayınevi. İletişim ve Grafik Tasarım, Emre Becer, Dost Kitabevi Yayınları. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan, Melike Taşçıoğlu, Dost Kitabevi Yayınları. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, Dost Kitabevi Yayınları.
Zorunlu Kaynaklar:
Ders konuları bağlamında çeşitli makaleler paylaşılacaktır, okunması zorunludur. Makalelerden hazırlanacak ödev dosyası dönem sonu başarı notunda etkili olacaktır.
Önerilen Kaynaklar:
Cairo, A. (2013). The functional art: An introduction to information graphics and visualization. Berkeley, CA: New Riders. Cairo, A. (2016) The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication. Pearson Education. Coates, K. and Ellison, A. (2014) An Introduction to Information Design. Laurence King Publishing. Jacobson, R.E. and Jacobson, R. (2000) Information Design. MIT Press. Katz, J. (2012) Designing Information: Human Factors and Common Sense in Information Design. Wiley. Mijksenaar, P. (1997) Visual Function: An Introduction to Information Design. 010 Publishers.