Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Rengin psikolojik, duygusal, dramatik ve sembolik etkilerini keşfedebilecek bilgiyi çalışmalarında kullanma becerisini kazanır. 2) Rengin tasarıma uzamsal bir etki kazandırdığını, plastik değer kattığını, kullanılan biçimleri, şekilleri görünür kıldığını uygulamalı projeler yoluyla kavrar ve bu bilgiyi kullanabilir. 3) Dijital ortamda tasarım ilkelerini ve tasarım elemanlarını kullanarak iki boyutlu kompozisyon yapar. 4) Tasarım ilkelerini ve tipografi, renk, vb. tasarım elemanlarını kullanarak görsel bir dil oluşturabilir. 5) Etkin bir görsel dil oluşturma ve iletişim yönelimiyle renk ve doku kullanarak tasarım becerilerinin geliştirir. 6) Görsel temsil ve soyutlama becerilerini geliştirir. 7) Kavramsal ve soyut düşünme becerilerini geliştirir. 8) Tasarımda biçim ve anlam arasında ilişki kurar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Dersin amacı öğrencilerin uygulamalar, projeler ve tartışmalar yoluyla kavramsal ve analitik düşünme ve görsel temsil becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler verilen problemlere görsel olarak çözüm üretip yorumlarlar. Üzerinde durulacak konular, kavram ve uygulamalardan bazıları soyutlama, kavramsal düşünebilme, renk kullanımı, tipografik yaklaşımlar ve kolajdır. Stüdyoda ve evde yapılan projeler, grup kritikleri ve bireysel danışmanlık ile desteklenmiştir. Kritik ve analitik düşünce tasarımın her aşamasında uygulamaya yönelik olarak teşvik edilir. Tasarım sorunlarına yenilikçi ve estetik çözümler üretebilme becerisi kazanma, soyut ve çok boyutlu düşünme ile problem çözme yeteneğinin geliştirilmesi dersin diğer amaçlarıdır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, ders ile ilgili bilgilendirme
2. Hafta
Renk bilgisi; rengin oluşumu ve renk tayfı, rengin fiziksel boyutu, fizyolojik olarak ışık ve rengin algılanışı, soyut formların tasarım ilkeleri çerçevesinde (birlik, zıtlık, denge, uyum, ritm, tekrar vb.) düzenlenmesi, Stüdyo çalışması-1, ev ödevi-1
3. Hafta
Renk teorisi, renk çemberi üzerinde; ana ve ara renklerin oluşturulması, açık-koyu renklerin skala içerisinde uygulanması, Stüdyo çalışması-2, ev ödevi-2
4. Hafta
Renk biçim ilişkisi ve deneyimler, renk boyutları üzerine stüdyo uygulamaları, Stüdyo çalışması-3, ev ödevi-3
5. Hafta
Görülebilir renkler, RGB, CMYK, Pantone renkler, Stüdyo çalışması-4, ev ödevi-4
6. Hafta
Renklerin birbirleriyle olan etkileşimleri, renk armonisi, Stüdyo çalışması-5, ev ödevi-5
7. Hafta
Analogous- benzer renk, zıt (kontrast) renkler, split complementary, sıcak-soğuk renkler, Stüdyo çalışması-6, ev ödevi-6
8. Hafta
Triadic renkler, tetriadic renkler, monokromatik renkler, Stüdyo çalışması-7, ev ödevi-7
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Renk psikolojisi, renklerin anlamları, kültürel renk, marka ve renk
11. Hafta
Tasarım ilkelerinde rengin yeri ve etkisine giriş, Stüdyo çalışması-8, ev ödevi-8
12. Hafta
Renk kompozisyon çalışmaları; obje etüdünden detay alma ve bu detaydan yeni bir kompozisyon oluşturma çalışması, Stüdyo çalışması-9, ev ödevi-9
13. Hafta
Görsel analiz ve soyutlama, Stüdyo çalışması-10, ev ödevi-10
14. Hafta
Final, ödev ve uygulamaların kritiği
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Albers, J. (1963). Interaction of Color. New Haven ve London: Yale University Press. Fisher, M. P.; Zelanski, P. (1996). Design Principles and Problems. New York: Harcourt Brace College Publishers. Gilbert, R. (1995). Living With Art. New York: McGraw-Hill, Inc. Itten, J. (1973). The Art of Color. New York: Van NostRand Reinhold. Samara, T. (2008). Design Evolution:Theory Into Practice. Rockport Publishing. Samara, T. (2007). Design Elements. Rockport Publishing. Öztuna, H. Y. (2008). Görsel İletişimde Temel Tasarım. İstanbul: Güzel Sanatlar Matbaası Pentak, Design Basics, Fifth Edition (New York: Wadsworth, 2002) and Otto G.Ocvirk, Robert E.Stinson,Philip R. Wigg, Robert O. Bone, David L.Cayton; Art Fundementals:Theory and Practice; Tenth Edition;(Mc Graw Hill, 2006). Donis A. Dondis, A Primer of Visual Literarcy (Cambridge: The MIT Press, 1996) and Herbert Zettl, Sight Sound Motion: Applied Media Aesthetics, (California: Wadsworth, 1993) as their guiding text books.