Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Görsel iletişim tasarımı bölümünün mesleki ve sektörel uygulama alanlarını tanır. 2) Görsel iletişimin günlük yaşamın her alanında nasıl işlediğini açıklar. 3) Görsel iletişimin ve yazının tarihinin ilk çağdan günümüze kadar var olan gelişmesini genel bir çerçevede tanır. 4) Tasarım tarihinde endüstri devrimlerinin önemi ve etkileşimlerini aktarır. 5) Göstergebilimin temel kavramlarını öğrenirler. 6) Görsel iletişimde işaretler ve sembollerin önemini yorumlar. 7) Görsel iletişimde kullanılan temel tasarım ve organizasyon prensiplerini çözümler. 8) Tasarım ve iletişim kavramları ve teknikleri hakkında, estetik ve kavramsal problem çözme; analiz etme, değerlendirme ve eleştirel düşünme yeteneği kazanırlar. 9) Görsel iletişim tasarımı alanında dünyadaki örnekleri yorumlayabilecek ve ileride kullanma yetisine sahip olabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Görsel iletişim tasarımı alanına giriş niteliğindeki bu ders ile öğrenciler, öncelikle bakmak ve görmek arasındaki farkı öğrenecektir. Kültür ile iletişim arasındaki bağı kavrayacak ve görüntünün/imgenin kültür dolayımıyla üretilen, `doğal olmayan yapısını algılayıp çözümleyebileceklerdir. Görsel iletişim tasarımın estetik prensipleri hakkında bilgi edinirken, tasarımın yalnızca sanatsal bir etkinlik olmadığına dair de farkındalık kazanacaklardır. Tasarım ile tarih, toplum, kültür ve ideoloji etkileşimini kurabilecek temel bilgi birikimini edineceklerdir. Dönem bitiminde dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler, bir görsel iletişim öğesini fark etme, anlamlandırma, çözümleme ve yeniden tasarlama konularında giriş düzeyinde bilgi ve beceri kazanmış olacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve ders içeriğinin duyurulması. Görsel İletişim Tasarımı kavramı, çalışma ve uygulama alanları, farklı disiplinler ile etkileşimlerinin incelenmesi.
2. Hafta
Görsel iletişim tarihi. İletişim ve tasarım kavramlarının tanımları, temel çerçevesi ve görsellikle bağlantısı. Görsel iletişim unsurlarının gündelik hayattaki yeri ve önemi. Görsel kültür ve görsel iletişim arasındaki ilişki.
3. Hafta
Görsel iletişim tasarımını etkileyen tasarım akımları. Endüstri 1.0, 2.0, 3.0 ve 4.0 kavramları, görsel iletişimin geleceği üzerine tartışmalar.
4. Hafta
Görsel iletişim ve yazı. Tasarımda tipografi ve illüstrasyon kavramları.
5. Hafta
Görsel organizasyonda estetik prensipler; birlik, kontrast, ritm ve tekrar, ahenk, denge, orantı ve görsel hiyerarşi, görsel devamlılık, vurgu.
6. Hafta
Görsel organizasyonda estetik prensipler; birlik, kontrast, ritm ve tekrar, ahenk, denge, orantı ve görsel hiyerarşi, görsel devamlılık, vurgu.
7. Hafta
Göstergebilime giriş. Sözel ve sözel olmayan göstergeler. Göstergebilim ve söylenceler.
8. Hafta
Kültür ve görme biçimlerimiz. Görsel İletişimde ideoloji, söylen ve dil.
9. Hafta
Ara sınav.
10. Hafta
Tasarımda ve sanatta görsel düşünmek. Göstergeler, anlamlandırma, kültür ve iletişim.
11. Hafta
Anlatı oluşumu ve anlatı kurma. Anlatıda türler. Anlam üretiminde kullanılan yöntemler; metafor, metonim, kapsamlayış, parodi, ironi, betimleme ve temsil.
12. Hafta
Fotoğraf okuma ve bir görsel iletişim tasarımı örneği olarak reklam incelemeleri.
13. Hafta
Fotoğraf okuma ve bir görsel iletişim tasarımı örneği olarak reklam incelemeleri.
14. Hafta
Tasarım prensipleri ve görsel kültür unsurları doğrultusunda bir fotoğraf ve reklam örneğinin yeniden düşünülmesi.
15. Hafta
Final Sınavı.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Kitabı Görsel İletişim ve Grafik Tasarımı, Tevfik Uçar/ İnkılap Yayınevi. Yardımcı Ders Kitapları * Bergstrom,B.(2008). Essentials of Visual Communication. * Frascara, J. (2004). Communication Design: Principles, Methods and Practice, Allworth Press. * Meredith Davis, Jamer Hunt. (2017), Visual Communication Design: An Introduction to Design Concepts in Everyday Experience.
ZORUNLU OKUMA LİSTESİ - İletişimin ABCsi Ünsal Oskay/ DER Yayınları. - Göğü Delen Adam/ Ayrıntı Yayınları. - Görsel Düşünme Rudolf Arnheim/ Metis Yayınları. - Görme Biçimleri, John Berger/ Metis Yayınları. - İletişim Çağında Kültür, James Lull/ Hece Yayınları. - Sanat Sahada, Nermin Saybaşılı/ Metis Yayınları. - Görsel Kültür ve Fotoğrafın İzinde Instagram, Yetgül Karaçelik/ Nota Bene Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
2
5
10
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
8
8
Proje
1
8
8
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ