Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tasarımın temel eleman ve prensiplerini kavrar. 2) Tasarımın temel eleman ve prensiplerini anlamlı görsel mesajlar yaratmak üzere kullanabilir. 3) Yalın geometrik biçimler kullanarak düzgün iki boyutlu tasarımlar yaratır. 4) Sanat ve tasarımın temel bilgisiyle kendi fikirlerini ifade edebilecek bir terminolojiye sahip olur. 5) Sanat ve tasarımdaki görsel dönüşümleri, deformasyonları ve metaforları kullanarak yeni görsel yapılar oluşturur. 6) Tasarımdaki düzenleme yöntemlerini bilir. 7) Çeşitli kavramları soyutlayarak görselleştirebilir. 8) Dijital ortamda tasarım ilkelerini ve tasarım elemanlarını kullanarak iki boyutlu kompozisyon yapabilir. 9) Görsel ve estetik duyarlılığı gelişir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin amacı öğrencilere görsel iletişim tasarımının temel dili, kavram ve süreçlerini öğretmek ve anlamlı görsel mesajlar yaratmaları için ihtiyaç duyacakları becerileri kazandırmaktır. Bu ders iki yarıyıllık temel tasarım stüdyo dersinin ilkidir. Öğrenciler görsel tasarım problemleri ile ilgili uygulamalar yaparak, tasarım elemanları ve tasarım prensipleri ile tanışmaktadır. Düzenli stüdyo pratikleri, tasarım problemlerine analitik bir bakış açısıyla yaklaşabilme ve sentez yapabilme alışkanlıklarının kazandırılması, yaratıcı çözüm bulma ve görsel tasarımın iletişimdeki etkinliğinin temel çerçevesini anlayabilmek adına dersin esasını oluşturmaktadır. Bu dersin diğer bir amacı, öğrencilerin diğer derslerde karşılaşacakları çeşitli tasarım sorunları ile ilişkilendirebilecekleri tasarım becerileri kazanmaları ve sonraki yıllarda kullanacakları teknolojik araçları bilinçli ve kendi amaçlarına uygun bir biçimde bu karmaşık ortamlar üzerinde kontrol sahibi olarak kullanmaları için hazır olmalarıdır. Bu derste temel tasarım öğelerinin ve ilkelerinin öğretilmesi ile öğrencilere görme, algılama, soyut düşünme ve problem çözme yetisinin kazandırılması ve görsel dilin ve estetik duyarlılığın geliştirilmesi hedeflenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, tasarım üzerine temel terminolojiler
2. Hafta
Temel tasarım elemanları, nokta, çizgi, biçim, doku, mekan, boşluk, perspektif, strüktür, gölge ve ışığın tanımı, birbiriyle ilişkileri
3. Hafta
Tasarım elemanları, çizgi, şekil, doku, Stüdyo çalışması-1 ve ödev-1
4. Hafta
Tasarım elemanları, Doku, (doğal, yapay, taklit, icat edilmiş doku), Stüdyo çalışması-2 ve ödev-2
5. Hafta
Tasarım elemanları, Biçim, çizgi, altın oran (siyah beyaz uygulamalar), Stüdyo çalışması-3 ve ödev-3
6. Hafta
Tasarım elemanları, Ton değeri, saydamlık, Stüdyo çalışması-4 ve ödev-4
7. Hafta
Tasarım ilkeleri, Çeşitlilik, tekrar, ritm, Stüdyo çalışması-5 ve ödev-5
8. Hafta
Tasarım ilkeleri, Denge ve hareket, Stüdyo çalışması-6 ve ödev-6
9. Hafta
Tasarım ilkeleri, Baskınlık, zıtlık, Stüdyo çalışması-7 ve ödev-7
10. Hafta
Tasarım ilkeleri, Hiyerarşi, odak noktası, Stüdyo çalışması-8 ve ödev-8
11. Hafta
Mekan yaratmada perspektif, renk ve ton değerleri, örüntü ve renk, Stüdyo çalışması-9 ve ödev-9
12. Hafta
Düzenleme ilkeleri/biçimleri, Kompozisyonun ana hatlarını oluşturma, görünmez/rehber çizgiler
13. Hafta
Doğa ve soyutlama, Tematik soyutlama, Stüdyo çalışması-10 ve final projesi-1
14. Hafta
Final projesi kritiği
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Lupton, E.; Phillips, J.C., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, 2008 İ. Hulusi Güngör, Temel Tasar,2016 Itten, J., Design and Form, Van Nostrand Reinhold, 1975 Ambrose,G., Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü, Literatür yayınları, 2010 Öztuna, H. Y., Görsel İletişimde Temel Tasarım. İstanbul: Güzel Sanatlar Matbaası, 2008 Samara, T., Design Evolution:Theory Into Practice. Rockport Publishing, 2008 Samara, T., Design Elements. Rockport Publishing, 2007 A Primer of Visual Literacy - Donis A. Dondis Basic Design: The Dynamics of Visual Form - Maurice de Sausmarez Basic Design - Kenneth F. Bates
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Eğitim-Uygulama,Proje,Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
3
30
Uygulama/Pratik
4
20
Proje
2
40
Devam
1
10
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
5
5
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
3
6
18
Proje
2
8
16
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ